Každé dvanácté auto prodané v Evropě je elektromobil. Do jaké míry sází na elektromobilitu  Škoda Auto?
V rámci škodovky, v rámci celého automobilového průmyslu, si uvědomujeme, že nejde o to, zda elektromobilita ano, nebo ne. Ten vlak už je rozjetý. Není to jen EU, jsou to USA nebo Čína, které se jasně vydaly směrem dekarbonizace mobility. Rychlost tohoto přechodu v EU odpovídá dalším zmíněným zemím a není to tedy izolovaný evropský pokus o změnu.

Z našeho pohledu neexituje bohužel jiný způsob, jak dostatečně dekarbonizovat než elektrifikovat. Věřím, že v horizontu 10 až 15 let se objeví osobní vozy na vodík, teď je to spíš technologie pro vlaky či autobusy. Budoucnost ale i tady snad je. My děláme vše, abychom k dekarbonizaci přispěli. Máme nastavenou jasnou strategii. I když víme, že to bude obrovsky náročné a nákladné, tuto výzvu přijímáme. Nebude to jednoduché, protože potřebujeme transformovat celou společnost Škoda Auto. Potřebujeme, aby se s námi transformoval i náš celý dodavatelský řetězec.

Jsou elektromobily šance, nebo zkáza Česka?
VIDEO: Jsou elektromobily šance, nebo zkáza Česka?

Je něco, co vám tento přechod ještě komplikuje?
Ano, například plánovaná emisní norma Euro 7. Ta by znamenala, že dávno před rokem 2030 nebo 2035 nebude v EU možné koupit nové auto typu „malý rodinný vůz“ se spalovacím motorem. Takový motor nebude možné vyrobit, a pokud ano, tak za několikanásobek toho, na co jsme dnes zvyklí.

Co naopak přechodu k elektromobilitě pomáhá?
Například jak se v Česku rozvíjí dobíjecí infrastruktura. Možnost dobíjet elektromobil ve veřejných dobíjecích stanicích je v Česku lepší než v některých západoevropských zemích.

Kolik elektromobilů chcete k roku 2030 prodávat?
Naším cílem je prodávat nejméně 50 %, ale v lepším případě 70 % vozů v plně elektrickém provedení.

V Česku?
V rámci EU. Uvědomujeme si, že ve střední a východní Evropě jsou elektrické vozy méně dostupné než třeba v Holandsku. Zároveň v Česku neexistuje jakákoli forma podpory pro fyzické osoby.

Vy sám máte elektromobil?
Ano, mám na něm najeto 20 tisíc kilometrů. A musím říci, že je to skvělý zážitek.

Café Evropa v DeníkuCafé Evropa v DeníkuZdroj: DeníkCafé Evropa je formát debatování pro širokou veřejnost, který má za cíl neformálním způsobem zatraktivnit diskutování evropských témat většímu okruhu posluchačů. Organizátory debat jsou Zastoupení Evropské komise v ČR, Kancelář Evropského parlamentu a Institut pro evropskou politiku EUROPEUM, ve spolupráci s regionálními středisky Europe Direct a Eurocentry. Cyklus diskuzí začal v prosinci 2015 a od té doby přinesl divákům přes 80 debat, během kterých měli možnost se zapojit do diskuze s experty z různých oblastí.

Diskuze Café Evropa probíhají v Praze i v regionech ČR a navštívili jsme s nimi již větší i menší regionální města, kde se s vámi i Deník.cz bude těšit na viděnou. V roce 2020 se projekt s ohledem na nepříznivý vývoj pandemie přesunul do online prostoru, díky čemu si našel i nové příznivce, ale v okamžiku, kdy to bude možné se těšíme s vámi na přímá setkání na živých debatách.

Debaty probíhají ve formátu 2-3 hostů a jsou moderovány jedním z našich zkušených moderátorů. Právě tento tým v roce 2021 doplnil Luboš Palata z Deníku. S Deníkem od letošního roku projekt diskuzí Café Evropa navázal mediální spolupráci. Materiály a záznamy z debat najdete jak na Denik.cz, na Facebooku Denik a regionálních FB, tak v tištěných vydáních Deníku.