Od září začne v Chebu působit waldorfská škola Wlaštovka. Ta už čtyři roky funguje v Karlových Varech, kde ji navštěvuje osm desítek dětí. O tom, jak se vyučování ve waldorfské škole liší od běžné školy a čím jsou pro zaměstnavatele atraktivní absolventi waldorfského vzdělávání, hovořil Deník s ředitelem Wlaštovky Janem Strejcovským.

Zápisy do vaší školy už v Chebu proběhly. Jaký je o školu mezi rodiči zájem?

Řekl bych, že přiměřený všem okolnostem, které vznik pobočky naší waldorfské školy v Chebu provázely. Spousta z rodičů se třeba poprvé setkala s informacemi o této pedagogice na některé z přednášek, které jsme pořádali v prostorách městské knihovny. Poprvé si třeba někteří řekli, že by se jejich dítě mohlo vzdělávat trošku jinak, než je ve většině případů běžné. S tím samozřejmě vyvstala u mnoha rodičů spousta otázek. A my jsme samozřejmě odpovídali, vysvětlovali, povídali si, zvali jsme je na náhledy do vyučování ve Wlaštovce v Karlových Varech a zase si povídali.

Jakousi „přitěžující okolností" pro nás bylo i to, že v době konání zápisu jsme ještě nevěděli, kde v Chebu seženeme prostory vhodné pro výuku. Podobnou situací jsme si při vzniku školy v Karlových Varech prošli také. Ani tam jsme v době zápisů neměli nemovitost. K zápisu nám tenkrát přišlo 9 dětí, z nichž bylo 7 přijato. Vlastně těsně před prázdninami jsme pak získali budovu, během prázdnin k nám přišly další dvě děti, takže 1. září 2012 jsme naši první třídu otvírali pro devět dětí. No a letos v září již budeme v Karlových Varech otevírat v pořadí pátou první třídu (každý rok se rozrůstáme o jednu třídu) a školu bude navštěvovat bezmála 80 dětí. V Chebu pak do wlaštovčí rodiny přibude 10 školáků a 13 předškoláků. My věříme, že tato čísla ještě porostou.

Kde tedy bude škola a školka sídlit a odkdy začne fungovat?

Po období, které bylo velkým napětím i pro nás, se nám podařilo jak pro základní školu, tak pro školu mateřskou najít odpovídající zázemí tak, abychom opravdu od 1. září 2016 mohli slavnostně zahájit vyučování. Pro základní školu jsme našli zázemí na chebském gymnáziu, a to zejména díky pomoci a vstřícnosti pana ředitele Jaroslava Kočvary a pochopení zřizovatele Karlovarského kraje. Školkáčci pak budou chodit do jednoho „wlaštovčího" oddělení mateřské školy na Malém náměstí. Zde patří velký dík paní ředitelce Věře Pechrové a samozřejmě městu Cheb, které na jednání svého zastupitelstva vznik waldorfské školy v Chebu podpořilo. Věříme, že prokážeme, že rozhodnutí všech výše zmíněných bylo správné, a že se Wlaštovka v Chebu zanedlouho opravdu domestikuje.

Řekněte, čím se lišíte od normálních škol a školek?

Čím se lišíme od normálních škol a školek… Myslím, že by odpověď na tuhle otázku zabrala příliš mnoho místa a ani tak by nebyla dostatečně vyčerpávající. Ono totiž není úplně možné krátce a jednoduše popsat to, čím je waldorf jiný. Samozřejmě je spousta znaků, řekl bych těch prvotních, nejviditelnějších, které okamžitě zaujmou ve škole vyučujeme v tzv. epochovém vyučování hlavní předměty nevyučujeme v běžných vyučovacích hodinách, ale ve větších blocích, nevyučujeme z učebnic, děti si tvoří své tzv. epochové sešity, děti nejsou známkovány používáme pouze slovní hodnocení, vyučujeme některé specifické předměty kreslení forem a eurytmii, třídní učitel provází „svoji" třídu po celou nebo převážnou část školní docházky… Pro školu a školku pak je společné vnímání dětí jako individualit s rozdílnou dobou vyzrávání, jsou učiteli podněcovány k rozvíjení a harmonizaci svých schopností v co nejširším spektru, děti jsou vedeny k vědomému prožívání přírody, k chápání a prožívání lidových tradic škola během roku připravuje několik společných slavností a to souvisí s velice úzkou spoluprací s rodiči. Ti jsou formou vlastních prožitků přirozeně vtaženi do procesu výuky a výchovy svých dětí jako do společného působení. Snažíme se o to, aby děti i rodiče vnímali školu jako přátelskou součást svého života, díky čemuž se pak může rozšiřovat jejich sociální zázemí a s ním spojený pocit bezpečí. A to opravdu velice ve stručnosti.

A lze říct, jak se liší absolvent obyčejné základní školy od absolventa waldorfské základní školy?

To záleží na tom, v jakém věku onoho „absolventa" se to rozhodnete posuzovat. Při přechodu ze základního na střední stupeň jedna z častých otázek rodičů tam asi na první pohled nezaznamenáte rozdíl. Nicméně právě to, že děti „waldorfské" měly možnost projít vzděláváním, které primárně neoslovuje pouze intelektuální schopnosti, ale již od první třídy se mohou cíleně rozvíjet aktivity podporující týmovou spolupráci, kreativitu, schopnost přemýšlet v souvislostech a v neposlední míře i široké spektrum sociálních dovedností, jim pomáhá k tomu, že jsou ceněny i v následných vzdělávacích institucích. Ve světě pak existují firmy, kde není neobvyklé, že při hledání nových zaměstnanců nejprve hledají právě mezi absolventy waldorfských škol. Zejména pro výše popsané dovednosti, které jsou dětem dány hned na prahu jejich školní docházky.

Co byste vy sám waldorfské škole v Chebu popřál?

(smích) No ať se jí daří! Ať jsou děti, žáci a rodiče, kteří za krátkou dobu rozšíří řady wlaštovčí rodiny, spokojení, ať jsou spokojeni nejen všichni zaměstnanci školy, ale i to nemalé společenství lidí, kteří v tuto chvíli odvádějí neskutečně veliké množství práce pro to, abychom opravdu v září mohli začít. A ať waldorfská škola Wlaštovka v Chebu prokáže, že zde má své místo.