Pokud ministerstvo vnitra prosadí návrh zrušit blokovací zařízení, lidově nazývané ´botičky´, velká část řidičů bude parkovat, kde se jim namane. Takový názor mají strážníci ve velkých městech našeho regionu. Řidiči by něco podobného přivítali.

„Bylo by to fajn moci zaparkovat všude a zadarmo. Jenomže my jsme takový národ, že by se za chvíli nedalo nikde projet, takže to asi neprojde,“ řekl Jan Vrba z Chebu.

„Botičky nejsou sice jediný prostředek vůči neukázněným řidičům, jsou ale velmi účinné. Naprostá většina přestupců zaplatí okamžitě a v hotovosti,“ poznamenal na téma botiček velitel chebské městské policie Jiří Šmolík.
„Pokud bychom takové řidiče předvolávali na služebnu a přestupek s nimi řešili dodatečně, zahltili bychom se administrativou. Už v této době máme v běhu okolo sedmiset podobných případů,“ poznamenal Šmolík.
Navíc pokuty za špatné parkování jdou do městského rozpočtu. V případě Chebu je to částka, která se měsíčně pohybuje okolo stotisíce korun.

Podobné zkušenosti mají i v Mariánských Lázních.
„Botičky výrazně usnadňují jednání s řidiči,“ poznamenal Jiří Smolík, velitel městské policie v Mariánských Lázních. „Z předvolání si řidiči nic nedělají. Botička je ale fyzická hrozba, ze které mají respekt,“ podotkl. To, kolik botiček strážníci v lázních za den rozdají, záleží podle něj na počasí a lázeňské sezóně.
„Někdy to bývají dvě nebo tři za den, jindy jich zase bývá patnáct,“ vysvětlil šéf mariánskolázeňských strážníků.

Většina řidičů musí počítat v případě, že strážníci jejich vozidlo opatří blokovacím zařízením, s pokutou. Její výše se většinou pohybuje v částce od 500 do tisíce korun. Nejčastěji strážníci pokutují řidiče, kteří vozidlo zaparkují v místech, která jsou zpoplatněná. Ten, kdo odstaví automobil v místech, kde překáží v provozu, má smůlu. Jeho vozidlo odsud odstraní za asistence městské policie odtahová služba. Zároveň s pokutou pak zaplatí ještě nemalou částku za odtah.
Úředníci, kteří chtějí nepopulární botičky zrušit, argumentují tím, že hříšníci se při projednávání přestupků často ohánějí osobou blízkou. To ale podle strážníků není žádný velký problém. Většina řidičů platí hned na místě přestupku a v hotovosti. Navíc by návrh na zrušení botiček ještě musel projít složitým procesem schvalování v parlamentu.

Paradoxní je, že Ministerstvo vnitra sice uvažuje o zrušení blokovacího zařízení, ale samotná Policie České republiky je přitom častým zákazníkem strážníků.
„Botičky instalujeme na vozidla i na jejich žádost, například v případech opilství nebo podezření ze spáchání trestného činu,“ dodal Šmolík.
Podle něj v současné době platí v naprosté většině měst, že o dopravu se v nich starají příslušníci městské policie. Strážníci pak řidiče, které přistihnou za volantem pod vlivem alkoholu nebo bez řidičského oprávnění, předávají policistům k dalšímu šetření.