Moderní technologie pronikají do řady oblastí a život nevidomých není výjimkou. To však s sebou přináší také komplikace, kterou je například nechuť učit se bodovému písmu. Také kvůli jeho podpoře se pravidelně koná soutěž ve čtení a psaní pro nevidomé a její krajské kolo se odehrálo právě v Chebu.

„Ne každý nevidomý má snahu se písmu naučit. Plno lidí se již spoléhá na moderní techniku, například na počítače s hlasovým výstupem," potvrdil nevidomý Emil Miklóš z chebského TyfloCentra, které krajské kolo pořádalo společně s chebskou Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých.

Soutěž se v Chebu konala poprvé v roce 2009 u příležitosti dvoustého výročí narození Louise Braille. „Tehdy jsme se rozhodli u nás soutěž pořádat každé dva roky. Chceme mezi našimi nevidomými právě také podporovat Braillovo písmo," vysvětlil Emil Miklóš.

Soutěží se hned v několika kategoriích ve čtení a psaní Braillova písma a psaní na počítačové klávesnici. Zvlášť navíc soutěží zrakově postižení, kteří prošli výukou Braillova písma na 1. stupni základní školy, a později osleplí.

Vítězové postupují do celostátního kola, které se uskuteční v říjnu v Praze.

Z celého Karlovarského kraje dorazilo 15 účastníků. Poprvé přijela také Markéta Siváková ze Sokolova, která je nevidomá od narození.

„Nepřipravovala jsem se nijak speciálně," řekla. „Trénovala jsem trochu jen psaní na klávesnici. Jsem moc ráda, že se podobná akce koná, a tak budu ráda za jakékoliv umístění," dodala soutěžící Siváková.

Vyhlašovatelem soutěže je redakce časopisu pro nevidomé a slabozraké Zora.

Jak prozradil šéfredaktor Jiří Reichel, ve slepeckém písmu vychází nepřetržitě už od roku 1917. A je podle něj možné poznat, když se někdo Braillovo písmo začne učit až v pozdějším věku?

„Ideální věk pro učení se bodového písma je mezi 6. až 10. rokem. Na soutěži máme dvě kategorie a je vidět markantní rozdíl mezi těmi, kteří se jej naučili v tomto věku, a těmi, kdo začali až déle.

V rychlosti čtení jsou až sedmdesátiprocentní rozdíly," sdělil. Jak ale zdůraznil, Braillovo písmo je symbolem gramotnosti nevidomých.

„Je třeba, aby ten, kdo špatně vidí, uměl pracovat nejen se zvukovým záznamem, ale uměl si udělat také krátkou poznámku a podobně. Je důležité, aby byl všestranný," dodal.