Tentokrát jsme v našem seriálu U vás na návštěvě zamířili do Lázní Kynžvartu. Úvodem přinášíme rozhovor se starostou Miloslavem Pernicou.

Pane starosto, jak dlouho jste ve funkci?
Na postu starosty jsem první volební období, v předminulém jsem působil jako místostarosta.

Co jste měl naplánováno před nástupem do funkce, co jste stihl uskutečnit a co ne?
Stihl se vybudovat přístupový chodník k základní škole. Od křižovatky, kde je pošta směrem k základní škole, je velmi zatížený úsek, kde se dříve děti pohybovaly po velice frekventované komunikaci. Podařilo se nám dokončit chodník v ulici 5. května, což je přístup ke dvěma panelovým domům. Tam je to kompletní i s veřejným osvětlením. Vybudovali jsme velké dětské hřiště v Polní ulici a ke konci roku jsme postavili další hřiště v Dětské lázeňské léčebně.
Obě hřiště se budovala za dotaci 700 tisíc korun. Také jsme v loňském roce opravili chodník na náměstí Republiky, který byl v dezolátním stavu.

Co máte v plánu v nejbližší době?
Máme připravenou rekonstrukci Potoční ulice, které by měla přivést pěší turisty směrem od zámku ke zřícenině hradu Kynžvart. Je to včetně vybudování dešťové kanalizace a veřejného osvětlení. Máme v plánu několik dalších akcí, na jejichž projekty jsme v rámci mikroregionu Mariánskolázeňsko získali dotaci cca 450 tidíc korun. Jde o rozšíření parkovacích míst v ulicích Krátká a Dlouhá, chodník v ulici Luční a rekonstrukce autobusové zastávky.

Mají lidé ve městě zájem o veřejná jednání zastupitelstva?
Moc velký zájem neprojevují. Příliš se jich neúčastní, záleží na tom, co se projednává. Přijdou hlavně ti, kterých se to týká.

A když obyvatelé města něco potřebují, chodí přímo za vámi na radnici?
Často to tak bývá, že přijdou za mnou. Buď jsem schopný poradit nebo vyřešit konkrétní problém, nebo je pošlu do jiné kanceláře za odpovědným pracovníkem. Příchozím se rádi věnujeme i v neúřední dny. Hodně věcí také řeším s lidmi na ulici, kde mě oslovují.

Jsou ve městě nějaké problémy,
na které občané poukazují?

Dlouhodobý problém města je stav místních komunikací. To se snažíme nějakým způsobem řešit. Loni jsme utratili 400 tisíc korun jenom za opravy míst, která jdou ještě zachránit a čeká nás oprava několika místních komunikací, kde se musí udělat komplet nový povrch.
To jsou milionové částky. Občané bohužel budou muset ještě chvíli vydržet, než se dají cesty do solidního stavu.

V současnosti hýbe světem ekonomická krize, dotkne se nějak i Kynžvartu?
Také nás postihla, protože v průmyslové zóně jsme připravovali výstavbu malého závodu, který měl zaměstnat řádově 50 lidí. Mělo jít o výrobu komponentů do osobních automobilů, bohužel je to v současné době na mrtvém bodě, což je veliká škoda. 50 pracovních míst by byla pro Kynžvart veliká výhra.

Pozorujete ve městě, že by se zvýšil počet nezaměstnaných?
Na to jsem se nezaměřil, ale pokud by krize postihla firmu Eutit, v což nedoufám, a došlo by k propouštění, bylo by to pro město hodně bolavé.
Dětská lázeňská léčebna se potýká s úbytkem pacientů, ale ke snižování počtu zaměstnanců zatím vedení nemuselo přistoupit. To jsou dva největší zaměstnavatelé pro místní obyvatele.