Historie školství v Plesné je zmapována od poloviny 18. století. V roce 1905 rozhodlo obecní zastupitelstvo o stavbě nové školní budovy. Ta byla dokončena v roce 1910. Na tehdejší dobu šlo o velice moderní stavbu. V roce otevření měla škola 471 žáků, opravdu jen žáků – chlapců, protože děvčata začala do školy chodit až v roce 1915.

Budova základní školy je více než 100 let stará a přestože je opravována a modernizována, nesplňuje úplně požadavky na moderní výuku.
V srpnu 2007 byla dokončena náročná generální oprava školní kuchyně. V současné tak době splňuje veškeré hygienické požadavky na provoz. Od roku 2004 je postupně upravována školní zahrada a děti ji využívají jako exteriérovou učebnu.

V současné době má škola pravidelně kolem dvou set žáků z Plesné, z Lomničky, případně Velkého Luhu. „Děti jsou čím dál tím neukázněnější,“ konstatovala ředitelka školy Alena Brabcová. Podle ní je to doprovodný jev doby a nedostatek času rodičů. „Například ani nejsou schopné se soustředit delší dobu na jednu věc. S tím jsou pochopitelně problémy. Jak to řešit? Jedinou cestou je striktně se držet toho, co my můžeme, což jsou kázeňské postihy. Děti jsou velice uvědomělé, zcela přesně ví, co my můžeme,“ konstatovala ředitelka. „Bohužel se čím dál, tím méně učí, neplní svoje základní povinnosti a obrovským problémem je nošení domácích úkolů,“ popsala problémy, které nejspíš trápí všechny vyučující, nejen v Plesné. „Přesto ale nemáme vážnější problémy s různými projevy sociálně patologických jevů. Domníváme se, že důvodů je několik. Jednak je naše základní škola menší školou, v níž pedagogové znají v podstatě všechny děti a místní vyučující navíc znají jejich rodiče, či rodinné zázemí,“ konstatovala ředitelka.
Jako mnoho škol, je i tato zaměřená na ekologickou výchovu. „Dneska kantor nevystačí s tabulí a křídou, musíme výuku ozvláštnit,“ vyřkla nezapomenutelnou větu Brabcová.

K základní škole patří také trojtřídní mateřská školka s kapacitou 73 žáčků.

Dvě oddělení fungují s celodenním provozem, třetí s polodenním. Děti se chodí dívat na své starší spolužáky do školy, dokonce i učitelky z mateřinky navštěvují své bývalé žáčky v první třídě.

„Spolupráce funguje nejen se základní školou, ale i s hudebkou,“ řekla vedoucí mateřské školy Alena Šnáblová. Podle ředitelky Aleny Brabcové jsou ale obrovským problémem logopedické vady předškoláků. Na ty slabší vystačí místní logopedka, horší případy musí ke specialistovi. To je také důsledek toho, že rodiče nemají na děti čas, nemluví s nimi, nečtou jim, ale posadí je před televizi.

Děti navíc nemají ani slovní zásobu. Zato práce s počítačem je už u předškoláků obdivuhodná.
Mateřská škola je také zaměřena na přírodu, ale nespecializuje se na ekologii a zdravou výživu. „Máme výhodu, že jsme prakticky vesnická školka a škola a máme les za rohem,“ konstatovala vedoucí mateřinky.