Bagr a dělníci ovládli přechod na Svatém Kříži. Nostalgie byla vidět v očích okolo projíždějících občanů Chebska. Jedna z odbavovacích částí celnice, která byla pro mnohé občany po roce 1989 vstupní bránou do západního světa, je téměř srovnaná se zemí.

„Pamatuji si jako včera dobu, když jsme touto cestou začali do Německa jezdit nakupovat,“ řekl dvaapadesátiletý Jaroslav Dvořák, který právě okolo rozbouraného přístřešku projížděl. „Jak jsme byli rádi, když jsme mohli celníkům ukázat pas, a jet dál,“ zavzpomínal. „A teď? Nestát zde informační cedule, ani bychom nepoznali, že už nejsme v naší republice.“

Odstranění odbavovacích buněk, závor, ostrůvků či úpravy veřejného osvětlení jsou změnami, které se musejí podstoupit všechny hraniční přechody, a to v souvislosti s Schengenským kodexem.
Úpravy čekají i ostatní areály přechodů. Některá města či obce si je převzala, jiná o ně neprojevila zájem.

V chebském regionu
zůstává ležet ladem právě přechod Svatý Kříž u Chebu. Kraj ani město ho nechtějí.
„Budovy a pozemky bývalého hraničního přechodu na Svatém Kříži město od státu nepřevezme,“ uvedl již dříve Tomáš Ivanič z chebského městského úřadu. Zastupitelé neschválili jeho převzetí kvůli obavám z vysokých provozních nákladů nebo velmi sporné využitelnosti. Město by totiž areál nesmělo po dobu deseti let převést na jiný subjekt. I přes to by neměl zchátrat. Úřad pro zastupování státu vyhlásí zde vyhlásí výběrové řízení.

Naopak objekt bývalého hraničního přechodu v Pomezí nad Ohří stejný osud nečeká. Majetek v celkové účetní hodnotě 150 milionů korun obec převzala. Ačkoliv areál využijí, představitelé obce přiznávají, že jde o danajský dar. Starosta Ladislav Dolhý uvedl, že již obec uzavřela v souladu s pravidly smlouvu se soukromým subjektem. „Část objektu totiž můžeme komerčně využít,“ řekl. Náklady na údržbu areálu činí 200 tisíc korun měsíčně. Obecní pokladna by při těchto výdajích brzy zela prázdnotou. Náklady ale uhradí společnost, která si část areálu pronajala. „Jde nám hlavně o to, aby objekt nezpustl,“ vysvětlil starosta Pomezí nad Ohří. I přes takový plán zůstávají někteří lidé skeptičtí. Obec objekt nesmí prodat deset let. Otázkou tedy zůstává, co se stane v případě, že společnost, která si část areálu pronajala, zkrachuje, či přestane mít o místo zájem.

Ani jednu z předešlých variant nečeká přechod v Aši, na kterém již žádné překážky řidičům ve volném průjezdu nebrání. Zde si část ponechá město Aš, druhý díl bude patřit Karlovarskému kraji. Ten zde plánuje vytvořit zázemí pro silničáře.