Jak se vyhnout třicetikorunovému poplatku za návštěvu lékaře? Jednoduše. Vydat se k němu ještě letos. Avšak zatímco na Sokolovsku vzali zejména starší lidé ordinace lékařů útokem, v Chebu zdravotníci v čekárnách žádné mimořádné návaly nezaznamenali.

„Není to nijak dramatické,“ tvrdí chebský praktik Pavel Vajsejtl. „Vzhledem k tomu, jak mám obrovskou klientelu, jsem očekával, že to bude horší. Spíš k nám pacienti chodí pro recept, aby se předzásobili léky, ale ani to není nijak vážné.“
Také Jiří Havel, který v Chebu provozuje ordinaci ušní, nosní a krční, větší nápor pacientů nezaznamenal. „My jsme spíš urgentní obor. Spíš si myslím, že pacienti, kteří budou mít po Novém roce jen mírné potíže, se k nám vůbec nevydají,“ obává se lékař.
Podobně je na tom praktická lékařka Milada Milotová: „Nemyslím, že by se k nám lidé nějak abnormálně hrnuli. My máme ordinaci plnou už od léta, pacientů chodí stále hodně. Mnozí však chtějí jen předepsat dvě tři balení léků navíc, aby v lékárnách ušetřili.“
Lékařka také míní, že třicetikorunový poplatek pacienty zas tolik nezatíží. „Větší starosti budeme mít my. Čas, který budeme muset obětovat papírování, bychom jinak mohli věnovat pacientovi,“ tvrdí.

Naopak na Sokolovsku zaznamenávají v těchto dnech praktičtí lékaři hruba padesátiprocentní nárůst počtu pacientů.
Důvodem je podle jejich názoru zavedení poplatků při návštěvě lékaře, které má začít už v lednu příštího roku.
„Ten zájem je v těchto dnech opravdu veliký. Každý chce stihnout vyšetření ještě do konce roku, aby se vyhnul poplatkům. My ale musíme v současné době pacienty odmítat,“ potvrzuje sokolovská oční lékařka Milada Tomanová. „To je hodně nepříjemné. Myslí si totiž, že to dělám schválně, abych si na nich po Novém roce po zavedení poplatků vydělala,“ postěžovala si lékařka. „U nás je standardní objednací lhůta dva až tři měsíce. Opravdu nechceme na nikom vydělávat,“ uvedla a doplnila, že největší zájem o vyšetření zaznamenává především u starších lidí.

Objednávání pacientů kvůli enormnímu nárůstu jejich počtu musela zavést například i sokolovská kožní lékařka Hana Lindovská.
„Ta situace je u nás zhruba dva měsíce zpátky. Nikdy se u nás neobjednávalo a věřím, že objednávání opět zrušíme po Novém roce. Nyní už ale pacienty musíme odmítat,“ říká sokolovská ´kožařka´.