Cestující chebské hromadné dopravy (MHD), kteří využívají elektronické jízdenky, si od 1. října připlatí. Cena jedné cesty se Chebanům navýší o 1, 50 korun.

Plánovaná ztráta firmy Autobusy Karlovy Vary, která v Chebu MHD provozuje, je vyšší než se předpokládalo. Důvod je zdražení pohonných hmot a růst mezd. Dopravu město Cheb dotuje osmi miliony korunami. Dalších 800 tisíc korun vydá ze své pokladny, aby se ztráta dorovnala. Podle některých představitelů města by se měla na uhrazení ztrát podílet také společnost Autobusy Karlovy Vary. V případě, že by město tento krok neudělalo, cestující by si připlatili ještě víc. V návrzích bylo třeba také zpoplatnění přestupných jízdenek.

„Chebští zastupitelé odhlasovali, že jedna jízda na elektronickou peněženku se zvýší ze 7 na 8,50 korun u základního jízdného a ze 3,50 na 4,25 korun u zlevněného jízdného,“ vysvětlila mluvčí chebského městského úřadu Martina Kuželová. „Měsíční předplatné naroste z 280 na 300 korun u základního jízdného a ze 140 na 150 korun u zlevněného jízdného. Zvýší se i čtvrtletní předplatné - z 650 na 700 korun u základního jízdného a z 325 na 350 korun u zlevněného jízdného,“ informovala.

Úpravu požadoval dopravce, společnost Autobusy Karlovy Vary, s tím, že došlo k výraznému zvýšení cen pohonných hmot a k odlivu cestujících. V návrhu nového ceníku ponechal stejnou výši základního jízdného (10 korun, pro děti od 6 do 15 let a studenty do 26 let za 5 korun), ale požadoval - vedle výše uvedeného - i úpravu tarifu pro přestupní jízdenku v systému MHD Cheb z 0 na 4 koruny, což zastupitelstvo neschválilo.
Provoz MHD město ročně dotuje 8 miliony korun. Náš odbor silničního hospodářství a dopravy má nyní za úkol vyhodnotit fungování MHD v Chebu od prosince loňského roku, kdy začala platit její nová koncepce.

A odkud finance půjdou?
„Prokazatelná ztráta činí asi 800 tisíc korun,“ uvedl Miroslav Plevný. „Část pravděpodobně zaplatíme z financí, které měly putovat na nákup nízkopodlažního autobusu, a to činí 300 tisíc korun.“ Obnos byl původní stejně určený pro společnost Autobusy Karlovy Vary. Tento způsob financování se v současné době už nepoužívá.
Občané se zdražením počítali, ovšem nadšení nejsou. „Byla to otázka času,“ řekl devětadvacetiletý Martin Procházka z Chebu. „Myslím, že od nového roku zdraží všechny tarify.“

Jak hlasovali chebští zastupitelé?

PRO Šestnáct volených představitelů z koalice (ODS, Strana zelených, Volba pro město a Lidovci) bylo pro. Důležitý hlas pro byl i zastupitele z ČSSD Dušana Špinettiho.
PROTI Šest zastupitelů bylo proti zdražení jízdného.
ZDRŽEL SE Jeden zastupitel se zdržel hlasování. ⋌(red)