Motorkářská sezóna pomalu začíná. Policisté ale varují. Milovníci rychlých jednostopých miláčků musejí dodržovat základní pravidla, aby se z příjemných vyjížděk ve zdraví vrátili do svých domovů.

„Pokud se podíváme na statistická čísla, dopravní nehody motocyklů tvoří procento z celkového počtu dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel,“ uvedla mluvčí západočeských policistů Jolana Číhová. „Ale závažnost těchto nehod je přibližně šestkrát vyšší než u osobních automobilů.“ Tři čtvrtiny usmrcených lidí při dopravních nehodách za účasti motocyklů tvoří viníci dopravních nehod – tudíž sami motorkáři.

Na silnicích západních Čech zavinili za první tři měsíce letošního roku motorkáři již 14 nehod. Naštěstí se obešly bez těžkých zranění a úmrtí.
„Základní podmínkou jízdy na motocyklu je používání bezpečnostních prvků,“ upozornila mluvčí policistů. To znamená, že by se na silnice neměli vydat bez přilby, vhodného oblečení s reflexními prvky, pevné obuvi a rukavic. „Sebelepší výbava ale není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně, zejména pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu komunikace, hustotě provozu a počasí,“ dodala Číhová.

Občané si často na neohleduplnost motorkářů stěžují. „Často riskují na nevhodných místech,“ řekl čtyřiatřicetiletý motorista Lukáš Dvořák z Chebu. „Podle mého názoru by měli mít na silnici vyhrazený svůj pruh, aby ostatní neohrožovali.“ dodal.

MOTORKÁŘSKÁ SEZÓNA

V tomto období pomalu začíná motorkářská sezóna. Vysvitne sluníčko, oschnou komunikace a okamžitě se všude na našich silnicích a dálnicích objeví nedočkaví motorkáři. Proto, aby si motorkáři užili příjemné vyjížďky, ze kterých se zdraví vrátí do svých domovů, je potřeba dodržovat základní pravidla.
Pokud se podíváme nejprve na statistická čísla, tak dopravní nehody motocyklů tvoří 1 % z celkového počtu dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel, ale závažnost dopravních nehod motocyklistů je přibližně 6x vyšší než u osobních automobilů. 75% usmrcených při dopravních nehodách za účasti motocyklů tvoří viníci dopravních nehod – tj. sami motorkáři. V průměru 10% řidičů motocyklů, kteří zemřeli v důsledku dopravní nehody,nemělo přilbu.
Na silnicích západních Čech se za první tři měsíce letošního roku stalo už 18 dopravních nehod s účastí motorkářů. Z tohoto počtu 14 nehod zavinili motorkáři. Naštěstí se tyto nehody zatím obešly bez těžkých zranění a úmrtí.

• Motorkáři by si měli v první řadě uvědomit, než sednou na svého „miláčka“, že patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet,jak s vozidlem tak i s pevnou překážkou, končí ve valné většině případů smrtí nebo těžkým zraněním motocyklisty.
• Základní podmínkou jízdy na motocyklu je používání bezpečnostních prvků: přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a rukavice. Samozřejmě i sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně, zejména pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu komunikace, hustotě provozu a počasí.
• Je také zapotřebí uvědomit si brzdnou dráhu motocyklu a při jízdě dbát zvýšené opatrnosti pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, dilatační spáry na mostech, dochází ke změně povrchu například z betonu na asfalt nebo dlažební kostky.
• Při jízdě je nutné předvídat a uvědomit si existenci slepých úhlů zpětných zrcátek automobilů, tedy skutečnost, že ostatní motoristé mohou snadno motorkáře přehlédnout a obvykle nesprávně odhadnout rychlost a reakci motocyklu. Při předjíždění mít dostatečný boční odstup od automobilu, zde hrozí riziko náhlého vybočení vozidla nebo otevření dveří při vystupování.
• Předjíždění zprava také zpravidla řidiči automobilů nečekají.
• Poslední radou je nepředjíždět na nepřehledných místech, je to nebezpečný a zbytečný hazard.

Zpracovala: por. Jolana Číhová