Odměny, které učitelé tento měsíc dostali od ministerstva školství, vyvolávají vlnu emocí. Deník tedy zjišťoval, podle čeho jsou finance rozdělované.

Celkově mělo ministerstvo k dispozici na odměny přibližně 4,5 miliardy korun. Školy nedostanou prostředky najednou, ale za každé čtvrtletí zvlášť.
Rozdělení celé částky 4,5 miliardy, o kterou se podařilo navýšit rozpočet ministerstva, bylo od počátku plánováno na více etap. Stížnosti některých ředitelů škol, že dosud obdrželi jen polovinu finančních prostředků, proto nejsou opodstatněné.

„Ve vládě jsem vymohl zvláštní navýšení rozpočtu o 4,5 miliardy,“ vysvětloval ministr Ondřej Liška. „Ředitelé je mohou použít třeba na odměny pedagogům, kteří se aktivně podílejí na realizaci reformy. První etapu máme za sebou a školy určenou část prostředků obdržely. Od samého začátku ale vysvětlujeme, že tyto peníze, které jsou určeny na celý rok, budeme rozepisovat postupně. První etapa už proběhla, teď se chystá druhá,“ dodal ministr školství, mládeže a tělovýchovy.

V prvé fázi přidělilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky krajům 2,912 miliardy korun. „Z toho do Karlovarského kraje bylo přiděleno 84 520 000 korun,“ uvedla mluvčí Karlovarského kraje Jana Pavlíková. „Z toho je patrné, že ministerstvo stále ještě drží rezervu ve výši asi 1,5 miliard korun.“ Prostředky, které byly rozdělovány v prvé fázi, činí 18 728 korun na jednoho pedagogického pracovníka. A to včetně odvodů, které za pracovníka platí organizace. V platech tato částka přestavuje přibližně 13 500 korun na osobu.

„Prostředky, které budou rozdělovány ve druhé vlně, by měly být nějak rozdílné podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení, tudíž nelze přesně odvodit, kolik prostředků náš kraj obdrží,“ sdělila Jana Pavlíková. „Pokud by ale nebyly stanoveny větší rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi pedagogických pracovníků, očekáváme dotaci přibližně 40 000 000 korun,“ dodala.

Všichni kantoři ale nedostanou stejně vysoké odměny. Jejích výše bude záviset na jejich aktivnímu přístupu ke vzdělávání. Ředitelé škol připustili, že u některých pedagogů budou finance navíc v minimální výši. Záleží tedy na vedení škol, jak s penězi naloží, a kterým podřízeným odměny připadnou.