I pro obyvatele Chebska připravilo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) několik rad ohledně výměny nevhodných vánočních dárků.
SOS upozorňuje, že lidé by už při vybírání vánočních dárků měli pamatovat na to, že stejně dobrý nápad jako oni, mohou mít i další členové rodiny.
Stejných věcí se může pod stromečkem sejít několik.

„Druhou variantou je, že se prostě náš dárek nebude líbit, takže ho buď dárce či obdarovaný bude chtít vrátit. Proto bychom si už při nákupech, čili v těchto dnech, měli v prodejně vyjasnit, zda a za jakých podmínek prodávající přijímá dárky zpět nebo je mění,“ upozorňuje mluvčí SOS Ivana Picková a dodává: „Jasné je to jen v internetových obchodech, které takřka u všech druhů zboží musí umožnit jeho vrácení do 14 dnů.“
Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností daných zákonem, mohou si pro vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky.

SOS zároveň upozorňuje, že internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, u nichž byl porušen originální obal.
Spotřebitelé, kteří nakupují v zahraničí, by naopak měli vědět, že neexistuje žádná eurozáruka, takže zboží výhodně zakoupené v cizině, může být problém nejen vyměnit, ale také případně reklamovat.
„Protože mám negativní zkušenosti s reklamací, snažím se vánoční dárky kupovat tak, aby je nikdo nemusel měnit,“ konstatoval Cheban Jiří Stehlík. „Raději se každého zeptám, co by chtěl. Je to lepší než pak běhat po obchodech a prosit, aby se nad vámi slitovali a dárek vám vyměnili za jiný.“

Sdružení spotřebitelů radí

 

Pozor na nepovedené dárky

Tisková zpráva ze dne 11. prosince 2007

Čas povánoční je obdobím, kdy téměř všichni obchodníci vycházejí vstříc spotřebitelům nad rámec zákona. Projevují opravdu dobrou vůli, protože mění nebo přijímají zpět dárky, u nichž se dárce netrefil do vkusu či velikosti, nebo se stejných dárků sešlo pod stromečkem několik.

SOS upozorňuje, že lidé by už při vybírání vánočních dárků měli pamatovat na to, že stejně dobrý nápad jako oni, mohou mít i další členové rodiny, že se stejných věcí může pod stromečkem sejít několik. „Druhou variantou je, že se prostě náš dárek nebude líbit, takže ho buď dárce či obdarovaný bude vrátit. Proto bychom si už při nákupech, čili vtěchto dnech, měli vprodejně vyjasnit, zda a za jakých podmínek prodávající přijímá dárky zpět nebo je mění,“ upozorňuje mluvčí SOS Ivana Picková a dodává: „Jasné je to jen vinternetových obchodech, které takřka u všech druhů zboží musí umožnit jeho vrácení do 14 dnů.“.

Spotřebitelé, kteří nakupují vzahraničí, by naopak měli vědět, že neexistuje žádná eurozáruka, takže zboží výhodně zakoupené vcizině, může být problém nejen vyměnit, ale také případně reklamovat. „Pouze několik málo firem přes svá servisní střediska poskytuje záruku ve všech zemích EU,“ upozorňuje právník SOS Jan Šulc. „Spotřebitelé by si už při koupi vzahraničí – a to jak vkamenných obchodech, tak na internetu, měli zjistit, zda je možné nepovedené dárky vyměnit či vrátit a jak je to vČeské republice suplatněním reklamace,“ zdůrazňuje Šulc.

Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností daných zákonem, mohou si pro vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky. Někdy je to přítomnost originálního obalu (krabice), jindy neodstřihnuté visačky u textilního zboží, ale nejčastěji to bývá lhůta, do kdy jsou obchodníci ktomuto vstřícnému kroku ochotni. „Většinou to bývá do poloviny, ale i do konce ledna,“ upozorňuje Picková. „Ale víme o obchodnících, kteří limitují toto období 10 dny po nákupu. I proto je dobré, když si nejsme jisti, zda kupujeme opravdu ten správný dárek, vědět, zda a kdy ho můžeme vrátit a případně si to nechat potvrdit na paragonu,“ zdůrazňuje mluvčí.

SOS zároveň upozorňuje, že internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, u nichž byl porušen originální obal.

Vpřípadě jakýchkoli problémů mohou spotřebitelé kontaktovat některou zosobních poraden SOS (seznam na www.spotrebitele.info), on-line poradnu tamtéž, případně poradenskou linku 900 08 08 08 (8 Kč/min).

Kontakty:

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)

Tel. 224239940, fax: 224239 941

www.spotrebitele.info

S