Část moderního vybavení chebské městské policie zahálí ve skříni. Jedná se o radar na měření rychlosti. Kvůli nejasnostem v zákonech ho strážníci raději nepoužívají. Nechtějí riskovat zbytečné právní spory.
„V zákoně jsou nejasnosti. Navíc zatím nemáme ani dopravní značky, které by vymezovaly měřené úseky,“ poznamenal zástupce ředitele chebské městské policie Ladislav Svobodník. „S měřením ale začneme hned, jakmile se všechny rozpory vyjasní,“ zdůraznil.
Strážníci pak budou při kontrolách řidičů spolupracovat s dopravní policií.
Chebský starosta Jan Svoboda, který je ze zákona velitelem strážníků, má na celou věc poměrně radikální názor.
„S měřením rychlosti se nemělo přestávat. Je to celé nesmysl,“ řekl starosta na adresu zákonných zmatků. „Jestliže je někde povolená padesátka, tak tam nikdo nemá jezdit osmdesát. Za to musí dostat pokutu a nemůže záležet na tom, jestli je tam značka upozorňující na radar,“ sdělil Svoboda.
Radar přišel chebskou městskou kasu zhruba na 480 tisíc korun. Do akce ho strážníci v loňském roce, kdy mohli bez problémů rychlost měřit, nasazovali dvakrát až třikrát do týdne. Vždy na několik hodin. Měřené úseky měli prokonzultované s dopravní policií. Jednalo se většinou o ulice na výjezdu či příjezdu do města, kde řidiči nejčastěji jezdili příliš rychle.
„Našim cílem nebylo vydělávat peníze, ale zvýšit bezpečnost provozu,“ zdůraznil chebský starosta.
Strážníci už více jak čtvrt roku rychlost v chebských ulicích neměří, a podle mnoha Chebanů je to už znát.
„Dřív stačilo, aby se v rádiu objevila informace, že strážníci měří a všichni hned jezdili pomaleji. Nejlépe to bylo poznat v Ašské ulici,“ řekla Natálie Sovová z Chebu.
„A dnes si už každý jezdí po Chebu zase rychle jak chce. Policisté jsou v ulicích málokdy, a to vždy na stejných místech, kde si každý dává pozor,“ dodala.
„Měřit rychlost má dopravní policie. Strážníci se mají zaměřit na úplně něco jiného. Na pořádek v ulicích. Navíc by měli chodit hlavně pěšky a ne se vozit v autech,“ sdělil Eduard Šulc z Chebu. „Stejně si jen vybírali úseky, kde měli zaručené, že každý pojede rychle,“ podotkl.
„Proto se v těchto úsecích měřilo. Jezdilo se tam rychle,“ bránil strážníky starosta.
Chebská radnice už dokonce uvažovala o pořízení radarového systému, který by přestupky řidičů automaticky fotografoval. „Finanční návratnost jsou pouhé dva nebo tři měsíce. Ale i v tomto jsou problémy s legislativou. A pokud nelze řidiče potrestat, je jakékoliv měření rychlosti zbytečné,“ pokrčil bezmocně rameny chebský starosta. Nejlepším preventivním prostředkem na snížení rychlost je podle něj semafor, který nastaví rychle jedoucím řidičům červenou. Jeho pořízení je ale finančně nákladné.