Škola OnLine – portál, který by měl pomoci rodičům a snad i učitelům. Ale právě pedagogům naopak přidělává systém velké množství práce. Například u zástupců ředitele se úkoly nashromáždí jako další zaměstnání na poloviční úvazek.

Již rok uteklo od zahájení fungování portálu Škola OnLine – Katedra. Ta se zavedla na všech středních školách, které Karlovarský kraj spravuje – učitelé se do ní musejí zapojit povinně. Jedná se o internetovou formu žákovské knížky a třídnice.

„Používání Katedry má být podle zadavatelů přínosné pro rodiče studentů i studenty samotné,“ vysvětloval vyučující chebského gymnázia Milan Kůtek. „Dosavadní praxe však podle mého názoru ukazuje, že Škola on-line přínosem není, ba právě naopak. Učitelé naší školy jsou totiž nyní nuceni zaznamenávat všechny požadované náležitosti nejen do papírových dokumentů, ale také do zmíněné počítačové aplikace.“ Jedná se o chybějící žáky, látku probíranou v hodině, téma zkoušení jednotlivých žáků, hodnocení těchto zkoušených žáků, známky z písemných testů, známky ze čtvrtletních prací, omlouvání absencí třídním učitelem, poznámky žákům, a podobně. „To je časově velmi náročné. Zapsat vše o přestávce není objektivně možné. Kromě toho, že mají povinné dozory na chodbách, by se učitelé také rádi nasvačili nebo dokonce zašli na toaletu.

Mnozí tedy úkoly plní ve svém volnu, často na úkor vlastní rodiny a volna. „Můžeme usilovat o nápravu chyb Katedry, ale osobně v opravy moc nevěřím, protože systém se vyvíjí již několik let,“ uvedl Roman Úlovec z chebského gymnázia. „Je vidět velký pokrok, ale není dostatečný.“

Pedagogové se začínají s kritickou situací smiřovat. V jejich hlase je zřejmé, že v nápravu příliš nevěří. Co na to tedy říkají úředníci krajského úřadu? „Portál byl zaveden povinně z toho důvodu, aby měly střední školy, jejichž činnost vykonávají příspěvkové organizace zřizované Karlovarským krajem, rychlý a jednotný systém evidence, ve kterém budou pracovat a z něhož lze snadno získávat a porovnávat jednotné výstupy za školy,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Jana Pavlíková. „Vzhledem ke složité situaci a rozmanitosti škol v kraji nebylo ihned možné naplnit všechny požadavky různých škol. Proto je aplikace neustále upravována a rozšiřována vlastním vývojem firmy a také na základě připomínek škol.“