Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) doporučuje dodržovat několik pravidel při nákupu rychle se kazících potravin. Špatné zkušenosti mají i lidé z Chebska.

„Koupila jsem si pomeranče v síťce, které vypadaly dobře, ale už druhý den začaly doma plesnivět,“ řekla Chebanka Zdena Sirotková. „Opravdu by mne zajímalo, jak to ovoce dovozci a prodejci skladují, když ani pomeranč nevydrží do druhého dne,“ povzdechla si. „Nebo jsem se měla lépe podívat, jak pomeranče vypadají. Jenže když jsou v síťce, těžko člověk osahá všechny kusy,“ zakončila.

„Dávejte si při nákupu pozor na to, abyste kupovali plody celistvé, nenapadené plísní či hnilobou,“ radí Eva Strnadová ze SOS. „Při koupi porcovaného melounu, si vybírejte místa, kde jsou zajištěna alespoň základní hygienická pravidla - na řezu by měl meloun vypadat čerstvě. Všímejte si také čistoty nabízeného ovoce a zeleniny, jejich poškození škůdci nebo chorobami, poškození neodborným zacházením a vlivem nevhodných skladovacích podmínek. Například při extrémně vysokých teplotách dochází k zapaření ovoce a zeleniny. Třeba houby, ty rozhodně nekupujte někde u silnice,“ pokračuje.

„Někdy vidím stát prodejce s houbami a borůvkami u Antonínovy Výšiny směrem na Aš a také často za Hazlovem u silnice na Vojtanov,“ vzpomněl si Tomáš Richter z Chebu. „Ani by mě nenapadlo zastavit a koupit si borůvky nebo houby od silnice. To se bez nich radši obejdu. Můžu si sám dojít do lesa nebo koupím naložené,“ řekl. „Občas ale zavítám do stánku s ovocem a zeleninou na chebské pěší zóně. Nerad nakupuji takové zboží v supermarketech, mám raději menší obchody, kde nemají tak velké zásoby a nenatrefím moc často na zkažené nebo plesnivé ovoce.“

Pokud se lidé domnívají, že se v nějaké prodejně jedná o závadný či nekvalitní výrobek, prvním krokem by mělo být upozornění prodávajícího. Pokud zde stěžovatel neuspěje, může se obrátit na jednotlivé inspektoráty Státní zemědělské a potravinářské inspekce. „Ta, pokud ji o to požádáte, vás bude informovat o tom, jak šetření ukončila, má na to lhůtu 30 dnů,“ informuje Strnadová. „Při podnětu, který můžete podat telefonicky, písemně či osobně je třeba uvést následující údaje – název závadného výrobku, údaje o dovozci a také, kde byl výrobek zakoupen, případně popsat hygienické závady v prodejně,“ vyjmenovala. „A dovolím si ještě jednu malou radu na závěr, pokud by vás postihly střevní problémy, poradím jeden zaručený recept: Spolkněte několik kuliček černého pepře a zapijte. Určitě to pomůže. Jedná se o rodinný recept, vyzkoušený již mnohokrát a vždy s úspěchem,“ dodala Strnadová.