Lidé na Chebsku nemají důvod k obavám. Pokud se ocitnou v ohrožení života, vrtulník letecké záchranné služby pro ně přiletí. Alespoň to tvrdí mluvčí ministerstva obrany, které leteckou záchranku v Plzni provozuje.

„Ministerstvo obrany neplánuje omezení provozu letecké záchranné služby (LZS) na středisku v Líních. Dojde pouze ke změně organizační struktury leteckého útvaru, který vyčleňuje vrtulník W-3A Sokol ve zdravotní verzi a letovou posádku,“ ubezpečuje Monika Machtová z tiskové a informační služby Ministerstva obrany České republiky. „V současné době v Líních působí vrtulníková letka, která je odloučenou částí vrtulníkové základny Přerov. Příslušníci této letky budou k 1. říjnu 2008 začleněni do struktury letecké základny v Praze Kbelích a budou službu LZS ze střediska Líně zajišťovat bez omezení. Plánovaná změna struktury letky nemá žádný vliv na změnu režimu zajišťování této služby.“

Podle Machtové visí damoklův meč i nad plzeňskou řídící věží. „Zatím lze říci, že do konce roku 2008 zůstane řídící věž v Líních s určitostí v provozu, další postup v tuto chvíli řeší odpovědné složky resortu obrany,“ pokračuje Machtová s tím, že armáda zajišťuje službu LZS pro Plzeňský a Karlovarský kraj i v současnosti jedním vrtulníkem W-3A Sokol, letovou a zdravotnickou posádkou.

„Zdravotnický útvar zůstává na středisku v Líních beze změn a bude zajišťovat mimo služby LZS například školení armádního zdravotnického personálu v urgentní medicíně před vysíláním do misí v zahraničí,“ doplnila Machtová.
„Chtějí měnit něco, co léta a dobře funguje. To podle mě není dobrý nápad,“ míní Zita Růžičková z Chebu. Jejího syna před lety zachránilo to, že se díky rychlému a šetrnému transportu vrtulníkem dostal včas do péče pražských specialistů.

A proč vlastně armáda reorganizaci plánuje?
„Důvodem změn je snížení rozpočtu armády a z toho vyplývající potřeba nižšího počtu dislokačních míst. To přinese finanční úspory, což je nutné zohlednit při vytváření malé, ale funkční profesionální armády. Závazek armády pokračovat v zajišťování LZS pro ministerstvo zdravotnictví nebude těmito opatřeními nijak narušen,“ tvrdí Machtová.
LZS provozovaná Armádou České republiky má ve svých povinnostech zajišťování LZS v nočních hodinách nejen ve svých regionech, ale může na vyžádání působit i po celém území ČR.

Nikde ale není smluvně zadaná povinnost létat za ztížených povětrnostních podmínek. Přitom podle Machtové právě za takových podmínek nejsou vrtulníky jiných provozovatelů plně schopné letu (například let za snížené dohlednosti nebo let v oblacích, kde jiné vrtulníky než W-3A Sokol nemají protinámrazový systém).

„Ministerstvo zdravotnictví se částečně podílí na provozních nákladech střediska LZS. Je nutné si uvědomit, že armáda jako státní provozovatel umožňuje využití výcviku letových i zdravotnických posádek ve prospěch obyvatel České republiky,“ dodala Machtová.
Někteří lidé na Chebsku zůstávají i přes tato ujišťování skeptičtí. „Vojenští piloti jsou borci, kteří ve vzduchu často dokáží nemožné. Když už se oklešťují nemocnice, tak si myslím, že peníze na to, aby v Plzni zůstala letka v nezměněné podobě, by se rozhodně najít měly,“ myslí si Štefan Musil z Chebu.