Patnáct lidí zemřelo v prvním pololetí na železničních přejezdech v České republice. Dalších jednačtyřicet utrpělo zranění. Drážní inspekce proto připravila společně s policisty preventivní akci na Chebsku a Plzeňsku.

„Na Chebsku se dopravně-bezpečnostní akce s policií a Drážní inspekcí konala 18. června. Naštěstí jsme však nezjistili žádné hrubé porušení pravidel silničního provozu u železničních přejezdů,“ uvedl chebský policejní mluvčí Ladislav Böhm. Podotkl, že na Chebsku se za polovinu tohoto roku staly na přejezdech dvě dopravní nehody.

„Vyžádaly si jedno těžké zranění,“ doplnil Böhm. Jako poslední se stala nehoda na nechráněném železničním přejezdu u obce Křižovatka na Chebsku. Nákladní automobil, který řídil třiapadesátiletý řidič, se srazil s osobním vlakem.

„Podle zjištění policistů nebyl řidič připoutaný bezpečnostním pásem a vozidlo mělo propadlou technickou prohlídku. Na místě si ho převzal soudní znalec k dalšímu zkoumání,“ uvedla policejní mluvčí Martina Hrušková. Řidič náklaďáku utrpěl při nehodě těžké zranění. Dvanácti cestujícím z vlaku se naštěstí nic nestalo,“ dodala.

Řidiči a chodci se dopouštějí stále stejných chyb. „Na přejezdu nejčastěji nerespektují výstražné světelné zařízení, přejíždí nebo přechází koleje těsně před přijíždějícím vlakem,“ popsal situaci mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. „Mezi další příčiny patří také nedodržování nejvyšší povolené rychlosti, nezřídka o desítky kilometrů za hodinu,“ upřesnil Neusar.

Drážní inspekce předpokládá, že se v letních měsících počet nehod ještě zvýší. Proto se rozhodla natočit ve spolupráci s železnicemi Slovenské republiky nový filmový dokument. „Nese název Hazardéry železnice zabíjí a upozorňuje na rizika, která hrozí na železnici a v jejím okolí,“ řekl Neusar.

DVD se zabývá problematikou, jako je nepoužívání nadchodů a podchodů, naskakování do jedoucího vlaku nebo přecházení kolejí mimo vyhrazená místa. Film bude určen hlavně pro autoškoly a po vyžádání i pro další zájemce.

Podle oslovených řidičů mohou za tyto nehody nezodpovědní lidé. „Kolikrát jsem u závor zastavil, protože blikala červená světla, a ostatní řidiči projeli kolem mě a nezastavili,“ řekl Petr Černý z Chebu.

„Jednou jsem jel k přejezdu a svítila červená světla, a tak jsem zastavil. Najednou kolem mě profrčelo auto a na poslední chvíli přes přejezd přejelo,“ uvedl další z řidičů Václav Malý z Chebu.

Pokud lidé na přejezdu uváznou, nebo je přejezd porouchaný, nevědí, kam mají přesně zavolat, aby mohli včas zastavit dopravu na železniční trati.
Proto byl nově navržen systém číslování přejezdů. Identifikační čísla začaly přejezdy dostávat na začátku července a do konce měsíce bude číslování hotové. Poté stačí zavolat na tísňovou linku a nahlásit číslo železničního přejezdu. „Očíslování přejezdů se bude provádět do konce července. Věříme, že se zvýší bezpečnost na drahách,“ řekl Neusar.

Číslo přejezdu lidé naleznou na zadní straně světelné skříně zabezpečovacího zařízení a u přejezdů, které mají jen výstražný kříž, na rubové straně kříže.