V jejích prostorách začaly tři ojedinělé výstavy Jiří Kovanda: Katalog, Vít Soukup: Rest of the Best a Josef Váchal: Šumava umírající a romantická. S ředitelem GAVU Marcelem Fišerem, který je ve své funkci od června minulého roku, Deník hovořil nejen těchto uměleckých skvostech.

Proč právě právě Kovanda?

Protože je podle mne momentálně nejlepší z Čechů. Já mu dělal v Klatovech před dvěma lety velkou výstavu a teprve nyní k ní vyšel katalog – tedy opravdu velká kniha (zpoždění vzniklo právě tím, že šlo o mimořádně náročný vydavatelský počin). Přišlo mi logické, že když tady teď v Chebu startujeme s novou etapou (a těch dílčích změn je opravdu hodně), tak stojí za to začít opravdu velkým jménem a udělat z toho událost, která zarezonuje celou českou scénou a doufám, že i zde to bude mít nějaký ohlas.

A Vít Soukup..?

Výstava Víta Soukupa měla být už součástí podzimního programu. Nakonec jsem ji ale posunul, protože se velmi dobře doplňuje právě s Kovandou a zajímá stejné publikum, které bude mít dvojnásob důvod do Chebu přijet. Nepochybuju, že i tahle výstava bude ´bombou´. Možná ještě víc než Kovanda, neboť ten přeci jen v poslední době vystavoval častěji, kdežto u Soukupa jde o první posmrtnou výstavu a jeho práce už delší čas nebyly k vidění.

Druhým důvodem, proč jsme ji přesunuli, bylo to, že zapadá do nové koncepce spodního prostoru, který už nebude ´kabinetem kresby a grafiky´ (stejně tam byly mnohé výjimky), nýbrž galerií zaměřenou na aktuální umělce mladé a střední generace. (Nově ten prostor nazýváme „malá galerie“). V galerijním prostoru jsme provedli některé úpravy. Vyčistili ho od zbytečných přídavků (různé závěsy, vložené šikmé panely) a naopak zaslepili dva průchody, takže najednou tu vznikl krásný a čistý výstavní prostor s mnohem více výstavními plochami než dosud.

Váchalova Šumava se představuje v novém výstavním formátu Opus magnum. Ozřejmíte také laikům o co se vlastně jedná?

Opus magnum (velké dílo) je taková vychytávka. Umožňuje nám představit mimořádná díla i mimo velké výstavy a s relativně malými náklady. Je to vlastně taková minivýstava, která moc nestojí a přitom nabídne něco mimořádného, na co se upře pozornost. Váchalova Šumava se přímo nabízela. Když v roce 2000 pořádal odborný časopis Umění takovou minianketu ´výtvarné dílo století´, skončila na druhém místě hned za Kupkovou Dvoubarevnou fugou.

Opět pro tento formát asi jen těžko začínat něčím vhodnějším, když navíc jde o dílo, které lze relativně snadno zapůjčit, protože kniha existuje v jedenácti exemplářích a volné listy, které nenabízí k výstavě, mají v Muzeu Šumavy v Sušici, tedy opět v mém kraji, kde mám s kolegy velmi dobré vztahy, takže nebylo problém je zapůjčit.

Prozradíte, jaký je největší rozdíl mezi organizováním uměleckých výstav a jiných aktivit na vaší rodné Šumavě a na Chebsku?

V mnohém je to podobné. Mé předchozí působiště - Galerie Klatovy / Klenová - byla organizace zhruba stejného rozsahu. Také města mají podobnou velikost. A zejména obě leží při hranicích, což automaticky předpokládá nějakou přeshraniční spolupráci s německou scénou, nebo orientaci v určitých specifických druzích grantových programů. V obou případech se nechá použít mnohé z toho, co jsem dělal předtím. Také základní orientace na umění 20. století je víceméně stejná, přestože tady v Chebu byly častější přesahy ke staršímu umění, což mi nevadí.

Podělíte se s čtenáři o výčet největších změn, které je v GAVU nyní oproti létům předchozím čekají?

Chtěli bychom galerii oživit, více ji otevřít a nabídnout návštěvníkům lepší servis. Zároveň bych ji rád dostal na standardy běžné v západní Evropě, což u nás zatím splňuje jen pár muzeí – většinou pražských. Muzeum umění znamená především dokonalý design v každém detailu, ať se to týká grafiky, zařízení, svítidel, neboť právě to evokuje, že jste se ocitli někde, kde se zachází s mimořádnými hodnotami a že ty hodnoty mají něco společného s estetickým vnímáním. Změní se také koncepce výstavních prostor.

Ty v přízemí, které nově nazýváme Malá galerie, budou věnovány umělcům mladé a střední generace od nás i ze zahraničí. V přízemí je doplní videoroom s projekcemi videoartu a dokumentárních filmů. Tato část galerie bude přístupná zdarma. Novinkou je i výstavní formát Opus magnum. Další výraznou změnou je oživení kavárny, s čímž souvisí i bohatý doprovodný program, který se tu bude odehrávat. Téměř na každou středu jsme připravili nějakou přednášku nebo koncert. Ale těch změn je ještě celá řada a realizují se teprve postupně.

Uvedete, jak berou časově náročnou práci v čele galerie vaši nejbližší?

Naši dva synové už jsou takřka dospělí a nevyžadují moji denní přítomnost, ba spíše naopak. V Chebu jsem přes týden, na víkendy se vracím, takže to znamenalo si trochu uzpůsobit časový plán. Tady v Chebu mám dostatek času a klidu na svoji odbornou práci, přes víkend se zase mohu víc věnovat rodině. Jsem zvyklý jezdit vlakem, kde mohu pracovat, takže až zmizí ta prokletá výluka mezi Stříbrem a Planou, nebude mi chybět ke spokojenosti už vůbec nic