Drtivá většina nehod, které se stanou na železničních přejezdech, je zaviněna samotnými motoristy. Jen při poslední velké kontrolní akci loni na jaře policie zjistila pochybení u každého patnáctého řidiče.
„Nejčastěji se jednalo o porušení maximální povolené rychlosti, policisté ale zaznamenali také nezastavení před značkou Stop a nerespektování výstrahy na přejezdu,“ potvrzuje náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Většina řidičů ignoruje fakt, že ve vzdálenosti 50 metrů před kolejemi mohou jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Pouze v případě, kdy na výstražném zařízení svítí přerušované bílé světlo, smí jet rychlostí 50 km/h. Paradoxní je, že nejvíce tragických nehod se u nás stává na přejezdech chráněných světelnou signalizací. Loni se na nich odehrálo 47 procent z celkového počtu 258 střetnutí. Oproti tomu na přejezdech vybavených pouze dřevěným křížem se stalo 44 procent nehod.
„Na přejezdech s křížem si řidiči více uvědomují, že mají zastavit. Nejméně nehod se stane na přejezdech vybavených závorami, jenže jejich stavba je nejdražší,“ dodává Kučera. Lidé na přejezdech bez závor sázejí na to, že stihnou přejet ještě před příjezdem vlaku. To je však podle odborníků tragický omyl.
Moderní přejezdy se totiž spouštějí poměrně krátce před příjezdem soupravy, u nejmodernějších signalizací je to jenom 25 vteřin.
(jak)