Po loňském zprovoznění dvou nových úseků na rychlostní silnici D6, která vede z Chebu až do Prahy, se letos řidiči dočkají jen jedné nové části. Zatímco v loňském roce bylo spuštěno v rámci obou těchto úseků 9,8 nových kilometrů, letos se musejí řidiči poněkud uskromnit. Plánovaných je jich totiž pouze přesně polovina.

"Po loňském zprovoznění dvou úseků D6, a to mezi Novým Strašecím a Řevničovem v celkové délce 5,6 kilometru a obchvatem Řevničova, který měří 4,2 kilometru, je aktuálně v realizaci jeden úsek. Jde o část Lubenec, konkrétně jeho obchvat, který bude letos zprovozněn. Délka úseku činí 4,9 kilometru," informoval Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které dálnici staví. Jen tato část spolyká jednu miliardu a 38 milionů korun ze státního rozpočtu.

Samozřejmě tím stavba dálnice, která spojuje hranice a lázeňský trojúhelník s hlavním městem, zdaleka nekončí. Už letos tak začne ŘSD se stavbou další části. "Zahájíme výstavbu úseku D6 Krupá. Tam se bude jednat o přeložku komunikace v plánované délce 6,5 kilometru. Ohledně této zakázky v současnosti právě běží výběrové řízení na zhotovitele," upřesnil mluvčí Studecký.

Příští rok pak podle něho ŘSD předpokládá zahájení staveb D6 v lokalitě Hořesedly, které bývají takovou pomyslnou půlkou na cestě z Karlových Varů do Prahy. "U Hořesedel budeme budovat přeložku v celkové délce 9,2 km kilometru. V nedalekých Hořovičkách pak počítáme se zahájením stavby obchvatu o délce 5,2 kilometru," pokračoval mluvčí.

ŘSD je ohledně stavby podle původních termínů pozadu. Podle informací z loňského srpna totiž výběrové řízení na Krupou mělo být hotovo do konce roku 2020. A už letos se měla vypisovat soutěž na zhotovitele u Hořesedel a Hořoviček.

Jak Studecký konstatoval, v současné době nebrání další výstavbě D6 žádné závažné problémy v rámci majetkoprávní přípravy, stavba tak může bez komplikací pokračovat. Předpokládaný termín dokončení celé dálnice se už konečně blíží, ačkoliv jsou řidiči z Karlovarského kraje v tomto případě mnohdy skeptičtí a už ani nedoufají, že by se za svůj život dostali jen po dálnici do hlavního města. "Předpoklad zprovoznění D6 mezi Prahou a Karlovými Vary je rok 2026," uvedl mluvčí Studecký.

Zatím je z celé D6 v úseku Praha – Karlovy Vary zprovozněno 47 kilometrů, tedy ani ne jedna polovina. Pět kilometrů je v realizaci, dalších 63 kilometrů se teprve chystá. To v části Karlovy Vary – Cheb je na tom dálnice už dávno mnohem lépe, tam je hotovo celých 40 kilometrů.

Na dálnici D6 došlo během poslední doby k zásadním změnám. Ministerstvo dopravy totiž například v roce 2013 rozhodlo, že maximální rychlost na této komunikaci má být 110 kilometrů v hodině, což ale bylo nakonec změněno na standardních 130 kilometrů. Ministerstvo také upustilo od záměru zúžit komunikaci z 25,5 na 21,5 metru. Dotčené obce na Karlovarsku, například Andělská Hora a Bochov, usilují o některé úpravy, aby bylo napojení na D6 v souladu s jejich potřebami.