Stále více automobilů, které se po širokých ulicích Mariánských Lázní pohybují velkou rychlostí, trápí lázeňské hosty i obyvatele. To příliš neprospívá dobré pověsti města jako klidného lázeňského místa.


Automobily„Dříve bylo lázeňské centrum oázou klidu. Dneska nejde pomalu přejít Hlavní ulice, aby vás nesrazilo nějaké auto,“ postěžoval si mariánskolázeňský senior Josef Marek.
Velkého počtu automobilů v horní části města, kde je soustředěna naprostá většina městských lázeňských kapacit, si všímají i návštěvníci města.
„Zarazilo mne, kolik automobilů projíždí kolem kolonády. Vozidla stojí pomalu v každé uličce,“ poznamenal na adresu dopravního ruchu Kamil Kovanda ze Svitav, který trávil v Mariánských Lázních několik dnů volna.
I to jsou důvody, proč chce radnice radikálně omezit stále rostoucí dopravu .
„Přednost musí mít jednoznačně chodci,“ prohlásil mariánskolázeňský starosta Zdeněk Král, který hned začal vypočítávat budoucí opatření: „Najdeme nového provozovatele parkovacích automatů a uvažujeme také o zřízení závor na vjezdech do centra.“
Podle něj největší část vozidel v lázeňském středu města patří místním obyvatelům a zaměstnancům tamních provozoven. Od nového provozovatele systému parkovacích automatů si proto radnice slibuje zvýšený výběr parkovacích poplatků. Častým nešvarem místních řidičů je totiž parkování v zákazech stání, které místní strážníci mlčky v některých lokalitách tolerují.
Radnice už v minulosti nechala zpracovat dokument nazvaný generel dopravy. Radnice chce sice tento dokument zaktualizovat, přesto jsou v něm velmi zajímavé údaje. Jeho tvůrci například spočítali, kolik vozidel denně projede po ulicích Mariánských Lázní.


CyklistikaZměnu v přístupu města by měli zanedlouho zaznamenat i cyklisté. Ti se v současné době potýkají s problémem, jak projet středem města. V horní, lázeňské, části totiž funguje řada tras pro cyklisty, které vedou atraktivními lokalitami Slavkovského lesa. Další cyklotrasy, tentokrát v jižní části Mariánských Lázní, zase navazují na síť cest pro cyklisty, která funguje v západních Čechách.
„Existuje projekt na výstavbu cyklistické magistrály, která by cyklisty oddělila od frekventované Hlavní silnice,“ poznamenal mariánskolázeňský místostarosta Jiří Chval. „Náklady na stavbu jsou ale osm až patnáct milionů korun,“ dodal.
Radnice proto bude žádat v tomto případě o dotaci, možná dokonce celý projekt z finančních důvodů přehodnotí.


Trolejbusy

Trolejbusová doprava v Mariánských Lázních je jediná v Karlovarském kraji. Město ji provozuje ve spolupráci se soukromou firmou. Pětice nových trolejbusů, které jsou v provozu od podzimu loňského roku, zlepšila úroveň městské hromadné dopravy v celém městě. Trolejbusy spojují město také s nedalekou obcí Velká Hleďsebe, odkud do lázní lidé dojíždí za prací nebo za zábavou.


Vyhlídkové jízdyKromě problémů s motoristy, cyklisty nebo chodci řeší v Mariánských Lázních také situaci okolo vyhlídkových jízd. Ty v současné době provozují majitelé kočárových koňských povozů a autobusová společnost, která ve městě jezdí s vyhlídkovým vláčkem. Ten je veřejnosti znám ze svého loňského působení na chebské krajinné výstavě. V Mariánských Lázních jeho trasa vede až k Lunaparku nebo na vrch Krakonoš, kde se nachází celá řada turistických atrakcí včetně unikátního Miniaturparku.
„Provozovatelé kočárů se stále dohadují o svá místa ke stání. Ještě letos budou působit na provizorních stáních,“ osvětlil situaci starosta Král. Po rekonstrukci centrálního parku jim radnice vyhradí nová stání, která budou speciálně přizpůsobena pro koňské povozy.


Nordic WalkingNavíc se chce město stát centrem nového trendu takzvaného Nordic Walking, chůze s hůlkami, kterému holdují hlavně starší němečtí turisté. Ti jsou stále častěji vidět se svými hůlkami při pohybu v lázeňských parcích i okolí města.