Letošní novinkou bylo, že za studenty přijeli zástupci Komise československých historiků, například profesor Vilém Prečan a profesor Robert Kvaček. „V průběhu soutěže studenti prezentují v písemných testech své vědomosti, které svou hloubkou v dobrém slova smyslu pravidelně šokují přítomné vysokoškolské pedagogy,“ uvedl pedagog a zakladatel soutěže Miroslav Stulák. „Vzhledem k mimořádnému zájmu se od roku 2014 ve všech českých a slovenských krajích koná krajské kolo. Do letošního, 26. ročníku se přihlásil rekordní počet téměř 300 gymnázií z obou zemí. Z krajského kola pak i letos vzešel tradiční počet 75 gymnázií, která se mezi sebou utkala,“ poznamenal pedagog.

Na soutěž se studenti připravují vždy velmi zodpovědně. „O soutěži jsem se dozvěděla až dva měsíce před ní, protože jsem do chebského týmu nastoupila později, ale četla jsem mnoho knih, na internetu jsem si vyhledala a shromáždila řadu informací a hodně nám pomáhala i profesorka,“ řekla studentka chebského gymnázia Zuzana Rybařová.

Československé dějiny 50. a 60. let. Takové bylo zadání v prestižním finálovém kole dějepisné soutěže, kterou pořádá Nadační fond Gaudeamus při Gymnáziu Cheb.

Kvůli náročné přípravě bylo mnohdy nutné studovat i pozdě do noci. „Měla jsem na starost literaturu, a tak bylo poměrně náročné zapamatovat si všechna díla a jejich autory, ale myslím, že jsem se připravila velmi dobře. Mnohdy jsem se učila i skoro celou noc až do rána, takže jsem i velmi málo spala. Ale dějiny mě baví už řadu let a určitě z nich budu maturovat, ráda bych se jim věnovala i při studiu na vysoké škole,“ podotkla Rybářová.

Někteří ze studentů se na finálové kolo soutěže připravovali už od skončení minulého ročníku. „Se shromažďováním a hledáním informací jsem začala hned po skončení soutěže v minulém roce,“ řekla další studentka Gymnázia Cheb Eliška Mocková. „Nejintenzivněji jsem se chystala poslední tři měsících před soutěží. Čerpala jsem mnoho informací z nespočetného množství knih a i z internetu. Protože otázky v testech, na to obyčejné dějepisné učebnice nestačí a je potřeba hledat v mnoha dalších zdrojích,“ dodala Mocková.