Studovat na střední škole nemusí nutně znamenat biflování se nepotřebných vzorečků a dalších informací nazpaměť. Jde to totiž i jinak, hravě. To s přehledem předvádí Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně. Zde se totiž uskutečnil už třetí obchodní den, kde studenti prezentovali své fiktivní firmy.

„Žáci třetích ročníků naší školy už třetím rokem organizují obchodní den," řekla Klára Tesařová, zástupkyně ředitele mariánskolázeňského gymnázia a obchodní akademie. „Jedná se o prezentaci fiktivních firem a obchodování s nimi. V rámci tohoto dne byl připraven i bohatý kulturní program, jako byla Pódiová skladba v podání žáků 1. A, divadelní představení Svatební košile v podání 3. A, nebo zde vystoupil Dechový orchestr mladých s mažoretkami. Zájemci se také mohli vyfotit s naší studentkou převlečenou za Marilyn Monroe," dodala.
Během celého dne měli žáci za úkol hlasovat o nejlepším reklamním spotu fiktivních firem.

„Fiktivní firma je také vyučovaný předmět, který vede učitel s ekonomickým vzděláním," uvedla Tesařová. „V jedné firmě je vždy šestnáct studentů, kteří mají rozdělené role a funkce. Během roku se účastní veletrhu fiktivních firem a musí tam obchodovat se zahraničními i českými firmami. Připravují si katalog, vizitky, reklamní materiály nebo prezentaci. Soutěží také, jestli umí dělat výběrové řízení," dodala.

Studenti třetích ročníků také pořádají ke konci školního roku výběrové řízení na ředitele fiktivních firem pro nový školní rok. Studenti z druhého ročníku se ho zúčastní a na obchodním dni přeberou od třeťáků fiktivní firmu.

„V letošním roce máme čtyři fiktivní firmy," upřesnila Klára Tesařová. „Firma TISPO obchoduje s kancelářskými potřebami a dalšími materiály. Fiktivní firma SKALPEL pořádá společenské a kulturní akce nebo adrenalinové záležitosti. LARES je zkratka pro Lázeňské a rekreační služby. Tato firma zprostředkovává zájezdy do lázní. A poslední je firma Pavel Macák, MALAQUA, prodává speciální minerální vodu," dodala.

„Naše firma LARES, s.r.o., se zabývá zprostředkováváním lázeňských pobytů a rekreací v Mariánských Lázních, Baden-Badenu nebo Wiesbadenu," řekla Petra Stryalová, zástupkyně ředitele fiktivní společnosti LARES. „Máme vlastní katalog našich destinací, ceník, a dokonce máme vytvořené logo. Firma funguje od roku 1995. Na místo zástupkyně jsem se dostala pomocí konkurzu. Myslím si, že to je výborná praxe. Vyzkoušíme si účetnictví nebo obchodování s lidmi. Je to hodně přínosné. Po absolvování střední školy bych se ráda dostala na management podniku," dodala.

„Velice mě to baví," řekla vedoucí marketingu LARES Tereza Maydlová. „Člověk musí být kreativní a mít za sebou pevný kolektiv. Po střední škole bych ráda na nějakou ekonomickou školu," dodala.

„Je skvělé, že se konají takovéto akce," řekl student Dominik Veber. „Studenti se jen slepě nebiflují nic neříkající vzorečky, ale zkouší věci z reálné praxe," dodal.