„Jedná se o dopravní automobil bez hasičského vybavení, který slouží hasičům hlavně na přepravu k zásahu a také jako zasahující automobil pro práci při evakuaci a pomoci civilním osobám zasaženým mimořádnou událostí,“ vysvětlil Roman Melničuk, velitel JSDH Skalná.

Vozidlo skalenských hasičů na podvozku Ford Tranzit bylo pořízeno z jedné poloviny z finančních prostředků Karlovarského kraje a druhou polovinu finančních prostředků poskytlo MV-GŘ HZS ČR. Jeho cena nepřesáhla částku 900 tisíc korun a dodavatel těchto vozů vzešel z výběrového řízení.

Vozidla si jednotky slavnostně převzaly po skončení oblastní soutěže ve Skalné. Šest jednotek dobrovolných hasičů a tři profesionální sbory závodily ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel. Hodnotila se technika zásahu a vyproštění i předlékařská pomoc zraněným. Vítězný pohár si odvezli dobrovolní hasiči z Kynšperka nad Ohří. Na druhém místě skončili hasiči ze Skalné a třetí místo v těžké konkurenci vybojovali hasiči z obce Dolní Žandov. V kategorii profesionálů nejlépe dopadli hasiči ze stanice Mariánské Lázně, na druhém místě Cheb a třetí příčka putovala do Aše.

Samotné scénáře dopravních nehod připravili zástupci Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje, a to velitel stanice HZS Mariánské Lázně npor. Martin Gaier a velitel stanice HZS Toužim npor. Ing. Jiří Horník. Úkoly vychází z reálných situací. „Tato soutěž se v chebském okrese konala poprvé v historii právě ve Skalné. V jiných krajích se podobné soutěže konají ve dvouletých intervalech,“ podotkl Roman Melničuk.

Vozidla si jednotky slavnostně převzaly po skončení oblastní soutěže ve Skalné. Šest jednotek dobrovolných hasičů a tři profesionální sbory závodily ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel.Zdroj: Archiv města Skalná

Soutěž byla hodnocena ve dvou kategoriích. V jedné skupině byli dobrovolní a v druhé profesionální hasiči. Rozhodčí sledovali hlavně předlékařskou pomoc raněnému a zacházení se zraněnou osobou, dále techniku a taktiku samotného zásahu a vyproštění. Na splnění úkolu měli hasiči maximálně 20 minut. Od 15. minuty naskakovaly soutěžním družstvům trestné body za každou další vteřinu. „Hodnocení dobrovolných a profesionálních hasičů není úplně stejné. Na profesionály byli ve Skalné rozhodčí určitě přísnější i samotné scénáře dopravních nehod byly složitější,“ uvedl Roman Melničuk. „Cílem je vždy šetrné a bezpečné vyproštění zraněného z vraku vozidla a předání zraněného záchranné zdravotní službě,“ informoval.

Cvičení ale není jen soutěží, ale hlavně odbornou přípravou. Své poznatky by tak měli hasiči předat i svým kolegům, kteří se akce nezúčastnili. Vraky dodal jeden ze sponzorů soutěže, firma PH kovo-recyklink Cheb.