Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kam z regionu za zážitky? Třeba do Dolomit na ferraty

Lákají vás hory a vysokohorské výstupy? Obdivujete horolezce, ale na tento sport si z řady důvodů netroufáte? Nemusíte být smutní, existuje kompromis mezi obojím, jímž je lezení po takzvaných zajištěných cestách nazývaných via ferrata (Itálie) nebo klettersteig (Německo, Rakousko). Za nimi vyjíždí, mnohdy i několikrát do roka, čím dál více našinců. Nakonec, z Karlovarského kraje to je do rakouských Alp či italských Dolomit takříkajíc co by kamenem dohodil. Například v Cortině d'Ampezzo jste klidnou jízdou včetně přestávek za osm hodin.

12.8.2013
SDÍLEJ:

Za adrenalinovými zážitky ve skalních masivech Dolomit vyjíždí do Itálie čím dál více Čechů.Foto: Foto Deník Vladimír Meluízn

Zajištěných cest nazývaných via ferrata či klettersteig jsou desítky, od těch nejlehčích až po extrémní vyžadující nejen kondici a znalost abecedy horolezectví, ale i odolnost vůči závrati. Ferraty uznává i řada lidí, kteří se věnují hlavně klasickému horolezectví. Via ferraty jsou podle nich ideální variantou pro ty, kteří milují hory se vším, co k nim patří, a přitom se z nějakého důvodu nestali horolezci.

Jsou jakýmsi mezičlánkem mezi vysokohorskou turistikou a horolezectvím, pro které ovšem mohou být i startovací plochou. Zajištěné cesty vnímají jako možnost relativně bezpečného pohybu v místech, kam by se průměrně zdatný jedinec bez závratí, ovšemže s kvalitní doporučenou výzbrojí a výstrojí normálně vůbec nedostal.

Moderně vedené a pravidelně udržované via ferraty v Alpách jsou opravdu nádherné a přinášejí těm, kteří jimi stoupají do výšek, skutečně nezapomenutelné zážitky. To ale pouze za předpokladu, že člověk, i když jde „jen" o ferratu, nepodcení přípravu, počasí a hory vůbec.

Na ferratách v Rakousku je mnohem více jištění, italské trasy jsou mnohem více sportovnější. Navíc divoké a nenapodobitelně krásné scenérie Dolomit snad musí učarovat každému.

Jak se vlastně na „železné cesty" dostat a jak se vybavit a připravit? V současnosti to není tak složité. Obrovským informačním zdrojem je například internet, kde lze objevit řadu stránek věnovaných výhradně via ferratám. Je také řada cestovních kanceláří, které se na ferraty orientují. Vlastní příprava potom není tak náročná. Vybavení si lze i půjčit.

Znalci ale důrazně varují před tím, aby se na ferraty, zvláště ty těžší, pouštěli lidé bez jakékoliv zkušenosti. K tragickým pádům tu sice nedochází často, ale hrozí tu stejně jako při klasickém lezení. Nováček by měl například absolvovat kurzy, jež nabízejí některá lezecká centra, nebo se na zajištěnou cestu vydat v doprovodu zkušeného lezce. Pokud nic nepodcení, potom se může připravit na fantastické zážitky nejenom z vlastního lezení, ale zejména po výstupu na vrchol hory.

Via ferraty od těch nejlehčích až po extrémní lze najít třeba v oblasti italského jezera Lago di Garda. Vybrat tu nejhezčí je ale prý těžké. Každá je jiná, nenapodobitelná a má své kouzlo. Kromě hlavních horských skupin v Dolomitech a Alpách, ať už je to Tofana, Sorapiss nebo Dachstein, nabízí desítky překrásných zajištěných cest rovněž Brenta, Vincentinské Alpy či Julské Alpy.

V Česku dosud via ferraty chyběly. První vznikla letos u Semil a stoupá vzhůru skalním masivem z údolí Jizery a pod ní vede slavná Riegrova stezka. Via ferrata dostala jméno Vodní brána a stará se o ni stejnojmenné občanské sdružení. První bio ferrata pak vzniká pod hradem v Bečově nad Teplou na Karlovarsku.

Zajištěné cesty jsou trasy v náročném horském terénu, vybavené trvale jistícími fixními lany, žebříky, železnými stupačkami, případně i dalšími umělými pomůckami. Tyto úpravy mají zvýšit bezpečnost lezců a zpřístupnit atraktivní vysokohorský terén turistům, aniž by museli absolvovat klasické horolezecké výstupy.

I na ferratách ale čekají kolmé či převislé stěny nebo vzdušné traverzy. Obtížnost ferrat se označuje barvami (modrá je nejlehčí a černá nejtěžší) nebo písmeny od A do E.

Tradice zajištěných cest je stará téměř 150 let. První ferraty vznikaly často pro vojenské účely a usnadňovaly postup vojákům bojujícím na vrcholech hor.

Vytvoření první klasické ferraty je zaznamenáno v roce 1843 a směřovala na vrchol Hoher Dachstein v Rakousku.

Další klasická zajištěná cesta byla vytvořena v roce 1869 na Grossglockner a od roku 1880 se začínaly objevovat krátké zajištěné úseky ve východních stěnách Brenty.

Všechny tyto zajištěné cesty byly dílem Rakousko-německého alpinistického spolku.

Autor: Vladimír Meluzín

12.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Záběr z kamery vozidla

Tasili zbraň. A tajní policisté jsou teď proto trestně stíhaní

Karlovarský pilot Petr Kopfstein z Team Spielberg skončil v celkovém pořadí Red Bull Air race Masters Class na pátém místě.

Red Bull Air Race: Karlovarský pilot Kopfstein v Masters Class v TOP5

Vzácné poklady na vlastní oči

Zámek Kynžvart - Honosnou šavli knížete Metternicha, rozsáhlou numismatickou sbírku, kroniku města Chebu a mnoho dalších vzácných pokladů mohou vidět návštěvníci zámku Kynžvart.

Svátek oslaví koncertem

Cheb - Vedení města Chebu chystá koncert k 99. výročí vzniku samostatného československého státu. Slavnostní koncert se uskuteční v sobotu 28. října od 19 hodin v Západočeském divadle v Chebu.

Policisté zachránili život mladé dívce

Mariánské Lázně – Čest mottu pomáhat a chránit udělali policisté Jakub Mareš a Vojtěch Procházka. Ti zachránili život třináctileté dívce.

Naši prvňáci už ve středu v Chebském deníku, představíme prvňáčky ZŠ Hazlov

Chebsko - Ve středu 18. října najdete v Chebském deníku prvňáky – ZŠ Hazlov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení