Autodopravci na Karlovarsku jen s obtížemi čelí současné hospodářské recesi. Kvůli nedostatku zakázek odstavují auta a podnikají jen s menším počtem dopravních souprav. Redukce dopravních firem zapříčinila propouštění řidičů, kterých byl ještě před dvěma lety nedostatek.

Komplikace autodopravcům způsobují i neustále se zvyšující poplatky, které je nutí jít s cenami dolů. Nižší cenu za přepravu částečně kompenzuje levnější nafta a stabilní kurz eura.

Těžké časy přepravců zasáhly také šoféry. Řidič kamionů, ještě v loňském roce velmi žádaná profese, se najednou bojí o práci.

„Krize nás zasáhla opravdu hodně. Už jsme museli začít propouštět a jedno auto odstavit. Je to kvůli nedostatku zakázek, horším cenám a vyšším poplatkům,“ uvedla Lenka Vorlová, která vlastní dopravní firmu v Jenišově. „Řidiči? Pořád se k nám chodí ptát na práci,“ dodala.

Stejně hovoří i Martin Tvrdý, majitel dopravní firmy v Karlových Varech. „Už jsem odstavil dvě auta a pochopitelně jsem musel propouštět řidiče. Nyní jezdíme jen dvěma. Není to jednoduché. Navíc se v zahraničí zvedají poplatky, zdražilo se například mýtné v Německu, a tím se nám zvedají náklady na přepravu,“ vysvětlil. „Snad krize jednou skončí. Kdy to ale bude, to uvidíme,“ dodal.

Autodopravce Petr Zahálka z Nejdku se popral s hospodářskou recesí po svém. „Po varování kolegů z Německa jsem ke konci loňského roku přepravní soupravy rozprodal a z pěti kamionů si nechal jen jedno menší vozidlo. Jezdím sám, většinou rychlovky do zahraničí. Co stihnu, to stihnu a mám klídek a pohodu,“ pochvaluje si své rozhodnutí.

Problémy mají také autobusové firmy, kterým klesají tržby, a některé omezují pravidelné linky. „To se ovšem snažíme dělat co nejméně. Určité pozitivum je v tom, že řidiči nákladních aut jsou nyní ochotni vzít práci řidiče autobusu,“ vysvětlil René Roubík, obchodní ředitel firmy Ligneta.

Ekonomickou recesi naopak zvládá Dopravní podnik Karlovy Vary. „Jezdíme na základě ročních objednávek a k redukci dopravy nedošlo,“ uvedl ředitel Pavel Bohánek. I ten ale s uspokojením kvituje fakt, že si dopravní podnik může nyní na trhu práce z řidičů autobusů vybírat. „Je jich dostatek a v konkurenci obstojí ti nejlepší a kvalifikovaní řidiči,“ dodal ředitel.