Naprosto precizní výklad o tom, jak bude vypadat nový pavilon urgentní medicíny a centrálního příjmu v karlovarské nemocnici, přednesl ve čtvrtek před krajskými zastupiteli architekt Jaromír Homolka z firmy, která moderní pavilon projektovala. Náročná stavba nového objektu uvnitř nemocničního areálu si vyžádá demolici pěti budov včetně ředitelství nemocnice.

„Budova centrálního příjmu a urgentní medicíny se čtyřmi nadzemními podlažími bude vklíněna mezi dva pavilony současné chirurgie a interny, s nimiž bude propojena. Bude zde umístěn urgentní příjem pacientů, jednatřicet lůžek intenzivní péče, šest operačních sálů a centrální sterilizace, v suterénu bude umístěna trafostanice, v posledním patře strojovna a heliport,“ nastínil řešení nového pavilonu architekt Homolka. Změní se i přístup pro pacienty urgentního příjmu. Ten bude nově z Americké ulice. Před novým pavilonem vznikne parkoviště pro sto vozidel. Nový areál bude podjízdný a v prvním patře bude sídlit rychlá záchranná služba. Projektová dokumentace vyšla podle hejtmana Josefa Novotného na 13 milionů.

„Je to důležitá věc pro občany a postavit by se to mělo,“ uvedl hejtman. Krajské zastupitelstvo už projekt schválilo a podle Filipa Bergera, zdravotního ředitele Karlovarské krajské nemocnice (KKN), se stavbou souhlasí i primáři a lékaři. Právě ti se v loňském roce postavili proti. „Tehdy ovšem zamítli způsob zadání nového pavilonu. Ten se změnil a momentálně není z primářů nikdo, kdo by chtěl stavbě bránit,“ zdůraznil Berger. Podle Jiřího Fojtíka, generálního ředitele KKN, je polemika o tom, zda areál urgentní medicíny postavit, či ne, už minulostí. „Stavba je důležitá a měla by být dokončena,“ uvedl i on.

Architekt Homolka pak vysvětlil i dotazy krajských zastupitelů. Vyvrátil obavy Václava Larvy (ČSSD), zda hluk přistávající helikoptéry se nebude šířit i na kolonády a rušit pacienty v nemocnici. „V rámci projektu jsme prověřovali i prostorové a hlukové parametry a jejich vliv na okolí. Od hygieniků jsme obdrželi kladné vyjádření. Na kolonádách se hluk neprojeví. Přistávací plocha na úrovni střech hlukovou hladinu tlumí,“ vysvětlil architekt. Na dotaz zastupitele Jiřího Kotka (Alternativa), který chtěl vědět, zda průjezdná komunikace pod operačními sály je vhodně zvolené dopravní řešení, architekt sdělil, že měli omezené možnosti k řešení dopravy přímo v areálu.

Podle Kotka je ale právě páteřní komunikace vedená přímo pod místem, kde bude příjmový pavilon pro pacienty, největší slabinou celého projektu. Architekt Homolka pak odmítl i obavy zastupitele Václava Živného (KSČM), že heliport stavbu použitou masou betonu prodraží. „Jde pouze o speciální desku, protože vrtulník váží jen 3,5 tuny, což je menší zatížení střechy než sněhem.“
Podle Homolky nový pavilon počítal i s tím, že soukromí pacientů bude chráněnými prostory zachováno v co nejvyšší možné míře. To, že jsou pacienti nyní při převozech necitelně vystaveni pohledům návštěvníků nemocnice, kritizoval zastupitel Jan Horník (Alternativa).