Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejslavnější období chebského letiště

CHEB - Další pokračování historie nejstaršího letiště na českém území

9.6.2007
SDÍLEJ:

Mechanici na letišti v ChebuFoto: Archív Chebského deníku

Pro meziválečné období chebského letiště bylo nejdůležitější událostí zřízení letecké školy. Výcvik v Chebu začal už 4. října 1919. V roce 1920 ministerstvo obrany rozhodlo, že do Chebu přestěhuje všechny druhy leteckých škol, které zatím působily na různých místech republiky. Chebské letiště totiž bylo nejlépe vybavenou základnou v republice. K dispozici zde byly učebny i ubikace i vybavení pro provádění veškerých oprav letadel i jejich motorů. K dispozici zde bylo také osm hangárů.

Začátek dvacátých let minulého století se nesl ve znamení prudkého rozvoje československého letectví. Poněkud je ale poznamenaly spory mezi českými letci a jejich francouzskými poradci. Už v roce 1921 sloužilo na chebském letišti 116 letadel devíti typů, zatímco v roce 1919 jich bylo jen devět. Do Chebu totiž směřovaly od bojových jednotek starší stroje. Díky pestré výzbroji tak pilotní žáci chebské školy mohli získat zkušenosti s řízením nejrůznějších typů letadel.

V Chebu byl používán například letoun Fokker D VII, který česká armáda ukořistila v bojích na jižním Slovensku. Nebylo výjimkou zde spatřit také školní letoun Anatra DS Anasal ruského původu. Velká část letadel také pocházela ze spojenecké Francie. Jednalo se zejména o typy Spad S VII C.I, Spad XIII a Samson Sal 2 A2.
Velmi rozsáhlý výběr používaných typů letadel kladl velké nároky na práci mechaniků a pozemního personálu. Nebylo výjimkou, že některé typy se v Chebu vyskytovaly v jednom nebo několika málo typech.

Při leteckém výcviku tak nebyla nouze o havárie. Neopravitelné stroje byly zrušeny, případně využity jako zdroj náhradních dílů. Bohužel se také stávalo, že v troskách letounu zahynul i pilot. Od 10. listopadu 1918, kdy při prvním vzletu na osvobozeném chebském letišti zahynul šikovatel Václav Antoš, až do 13. května 1938, zahynulo na chebském letišti celkem 31 letců.

Cheb ale nebyl pouze vojenským letištěm. Vzhledem k výkonům tehdejších letadel, počítalo se s Chebem jako s etapovým letištěm, kde by mohly civilní stroje doplňovat palivo. V srpnu roku 1923 se tak například v Chebu objevil prototyp anglického stroje typu Vickers Vulcan.
V roce 1924 změnilo chebské letiště majitele. Až dosud jím bylo město Cheb, které ho státu, respektive ministerstvu obrany pronajímalo. Protože ale sloužilo převážně armádě, bylo rozhodnuto o jeho vyvlastnění.

Letiště v Chebu bylo ve dvacátých letech minulého století nejlépe vybavenou leteckou základnou v republice. Státní představitelé se jím tedy rádi chlubili. Nejrůznější delegace a návštěvy ze spřátelených států měly proto návštěvu letiště téměř pravidelně v plánu.
Čilý letecký ruch v Chebu a jeho okolí ale začal přinášet problémy. Chebsko je ze tří stran obklopeno Německem a tak při ztrátě orientace letci nouzově přistávali v sousedním Německu. S rostoucím provozem se tak stávalo čím dál tím častěji. Jednání o vydání pilota a letounu pak byla vždy složitá a zdlouhavá.
Proto velení československého letectva rozhodlo o vybudování nových školních letišť na Moravě v Prostějově, kam se postupně začali letci z Chebu stěhovat.


zdroj: Luděk Matějíček – Chebská křídla, více informací www.chebsky.denik.cz, www.letistecheb.cz.


(další pokračování v sobotu 23. června, tentokrát o nejslavnějších pilotech československého letectva)

9.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zapisovatelka Olga Gregoridesová z Chebu.

VOLBY 2017: Zapisovatelka? I ta má u voleb zodpovědnost

Hoopers je určený pro psy všech ras a bez rozdílu věku.

Psi i jejich páni se dobře baví při nové hře Hoopers

Na nové kotle je k mání ještě 22 milionů korun

Karlovy Vary - V pořadí již druhou vlnu takzvaných kotlíkových dotací spustil Karlovarský kraj v závěru srpna. Z celkové částky 64 milionů korun, která je k dispozici, zbývá pro majitele rodinných domů k rozdělení ještě kolem 22 milionů korun na výměnu starých, neekologických kotlů za nové.

Jak prosté. Kdo volit chce, může

Karlovarský kraj – Pacienti v nemocnicích, senioři v Domovech důchodců, lidé, kteří mají adresu na magistrátu i vězňové, ti všichni, stejně jako ostatní voliči starší osmnácti let mohou v probíhajících volbách do Parlamentu České republiky volit.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Do boje o hlasy voličů jde v kraji 21 politických stran, hnutí a koalic

Karlovarský kraj – Možná se někomu může zdát, že volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky nejsou pro běžný život v našem regionu až tak důležité. Opak je ovšem pravdou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení