„Je to zajímavá práce, ale asi bych to nedokázal dělat,“ prohlásil osmák Radek Tyl z františkolázeňské základní školy po skončení besedy na téma novinářská etika. V rámci výuky českého jazyka se žáci zabývali mediální výchovou a tato akce byla završením činnosti v hodinách češtiny. Teoretická část práce poukazuje na význam médií v současné společnosti, v životě jednotlivců - zejména dětí a dospívajících.
Právě teoretické vyučování završili žáci setkáním s novinářkou z praxe, která jim popsala, jak citlivé je někdy rozhodování, zda materiál zveřejnit či ne. Všetečné dotazy školáků se ovšem netočily zdaleka jen kolem etiky, ale také kolem samotné práce novináře. Sami totiž vytvářejí školní noviny, kam přispívá každá ze tříd.
„Jednou ročně děláme školní časopis a letos jsem přispíval i já, nakonec jsem si vybral vytvoření křížovky,“ uvedl Radek.
„Projekt novinářská etika se na naší škole konal v rámci mediální výchovy v hodinách češtiny,“ vysvětlila vyučující Monika Kocourková. „Jinak je to výběrový předmět v rámci volitelných předmětů pro žáky osmých a devátých tříd. Letos nebyl a já doufám, že v následujícím školním roce už se opět bude vyučovat,“ poznamenala.
Mediální výchova je poměrně novým předmětem českého školství. Médiím nelze uniknout. Je ale potřeba naučit se je vnímat, naučit se rozklíčovat, co čtenářům chtějí sdělit.
Jak uvádí internetový zdroj, mediální výchova na školách také vymezuje pojmy mediální gramotnost a mediální výchova, nastiňuje stěžejní témata výuky o médiích, možné způsoby realizace a metody mediální výchovy. Zároveň zasazuje koncept mediální výchovy do kontextu české vzdělávací oblasti.
Aplikační část práce obsahuje návrh vzdělávacího projektu ´Mediální výchova na základních školách - tištěná média´, popis průběhu jeho realizace a vyhodnocení úspěšnosti a využitelnosti projektu. Projekt je navržen pro potřeby českého základního školství. Sestává ze šesti na sebe navazujících lekcí a jeho hlavním cílem je seznámit žáky s některými základními principy fungování mediální sféry, posílit jejich mediální gramotnost a především v nich vzbudit zájem o další poznávání médií.