Zcela ojedinělý a vůbec poprvé v České republice se konal ve Velké Hleďsebi Grand Prix Efra, závod modelů dálkově ovládaných autíček se spalovacím motorem v poměru 1:6. Souběžně se konalo mistrovství Evropy a Mistrovství České republiky.

„Přijelo 63 závodníků z Belgie, Německa, Holandska, České republiky a Francie. Jsou tu i Slováci, kteří závodí za český tým, jeden Chorvat a několik Slovinců,“ uvedl Martin Gaier, člen pořádajícího klubu modelářů.

Z tohoto počtu jich většina závodila v kategorii Buggy a sedm v kategorii Big Foot.
Za pořizovací ceny některých modelů by se nechal koupit ojetý automobil. Částky se šplhají až na 50 tisíc korun. „Někdo třeba začne s levnějším modelem a později, když ho to chytne a chce nějaký úspěch, pořídí si dražší,“ poznamenal Gaier.

Autíčka na dráze svištěla až stokilometrovou rychlostí. „Každé auto je vybaveno čipem a když protne smyčku pod dráhou, vyšle se automaticky signál do počítače, který hned vyhodnotí časy a pořadí,“ vysvětlil Gaier princip soutěže. Na místě je i důkladná kontrola, po odjetém měřeném tréninku si totiž každý ze startujících musel nechat zkontrolovat podvozek, aby bylo jisté, že skutečně závodí s tím, co nahlásil.
„Někteří účastníci pojali závod jako rodinnou dovolenou,“ přidal perličku Vítězslav Padevět, další z organizátorů. „Strávili tu týden i s celou rodinou.“
Ačkoliv se tedy nejedná o výhradně mužskou záležitost, mezi závodníky nebyla ani jedna žena.

„Ale ženy to také baví, manželům pomáhají s auty, čistí je, podávají nářadí,“ poznamenal Gaier. „Věřím, že kdyby dostaly do ruky ovladač, zvládly by to také,“ komentoval. Spíš do toho tatínkům mluví synové.
„Mám tříletého syna a když něco potřebuji dělat na autě, musím v době, kdy spí, jinak by si s ním chtěl hrát,“ řekl Holanďan Onno Aabes. On sám jezdí závodit po celé Evropě.