Dotace z Integrovaného regionálního operačního programu činila 85 procent, 10 procenty se na pořízení nových vozů podílel Karlovarský kraj a 5 procenty stát. „Díky historicky největší dotaci dosahující téměř 600 milionů korun, kterou se nám podařilo získat z fondů Evropské unie, jsme mohli nejenom pro obyvatele našeho regionu, ale pro všechny, kteří jezdí na našich pravidelných linkách, nakoupit moderní CNG autobusy. Našim cílem bylo vytvořit systém trvale udržitelné a ekologicky šetrné hromadné autobusové dopravy. Postupně tak dojde k úplnému vyřazení všech vozidel využívajících staré klasické naftové motory,“ uvedl neuvolněný člen Zastupitelstva Karlovarského kraje pro oblast dopravy a silničního hospodářství Jan Bureš.

Počty a velikost vozidel vycházely z dlouhodobých statistických údajů a byly naplánovány tak, aby optimálně pokryly všechny spoje jezdící po regionu. Na linky, které zajišťují dopravní obslužnost v Karlovarském kraji, vyjedou dva druhy autobusů. Malých autobusů od slovenského výrobce ROŠERO bude celkem 109. Českou značku SOR Libchavy pak ponese 61 středních vozů. „Požadavky na to, jak mají být autobusy vybavené a jak mají vypadat nebyly jednoduché, ale snažili jsme se co nejvíce zohlednit poměr kvalita versus cena. Vzhledem k horskému terénu našeho kraje jsme nakonec zvolili autobusy s komfortní, lehce ovladatelnou manuální převodovkou, která umožňuje zkušenému řidiči i uspořit pohonné hmoty,“ upřesnil Jan Bureš.

Cheb má svůj vánoční strom, rostl v Lesní ulici desítky let
FOTO: Cheb má svůj vánoční strom, rostl v Lesní ulici desítky let

Všechna vozidla budou vybavena klimatizací. Kromě připojení k síti wifi si v nich bude možné také nabít mobilní telefon a další elektronické příslušenství pomocí USB nabíječek. Chybět nebude ani informační systém se sledováním polohy autobusu a kamery, které přispějí k větší bezpečnosti přepravovaných osob. Část vozidel bude rovněž vybavena tažným zařízením a vybrané autobusy budou připraveny na montáž skiboxů a nosičů na kola tak, aby mohly v létě přepravovat cyklisty a v zimě lyžaře.

Provozovatelem autobusů bude z větší části společnost Dopravní podnik Karlovy Vary. „Podařilo se nám dojednat, že na většině území kraje s nimi bude jezdit Dopravní podnik Karlovy Vary, který patří mezi dopravce, s nimiž máme velice dobrou zkušenost. Bochovsko, Žluticko a Toužimsko pak budou našimi bílými autobusy obsluhovat malí dopravci,“ doplnil Jan Bureš.

Bonusem je sjednocení odbavovacího systému v autobusech napříč Karlovarským krajem. „Znamená to tedy, že pravidelným cestujícím nabízíme možnost vyhotovení jednotné dopravní́ karty, na kterou lze nahrát příslušný tarif, pokud již nevlastní Karlovarskou, Mariánskolázeňskou, Chebskou, Plzeňskou kartu nebo IN Kartu Českých drah. Na každou tuto kartu si mohou cestující́ nechat nahrát finanční́ prostředky a používat ji jako elektronickou peněženku, prostřednictvím které́ si mohou hradit jednotlivé́ jízdné́. Další́ možností́ je si na tuto kartu nahrát příslušnou tarifní́ zónu IDOK pro danou oblast například ve formě̌ měsíčního kuponu. Novinkou je možnost hradit jízdné́ platební́ kartou přímo v autobusech,“ uzavřel předseda představenstva Dopravního podniku Karlovy Vary Jiří Vaněček.