Jak ale poznat dobrý obchod? Europoslanci teď usilují o vznik jednotného systému certifikace internetových obchodů.

Zkušenosti

Špatné zkušenosti s internetovými obchody zná snad každý alespoň z vyprávění.
„Dceřin přítel měl asi před čtyřmi lety problémy s nadváhou,“ popisovala Lenka Hájková z Chebu. „Protože byl zvyklý objednávat vše na internetu, objednal si stejně i nějaký speciální plán na hubnutí,“ popisoval. Jaké však bylo překvapení jeho i celé rodiny, když rozbalili balík, ve kterém byla jen malá obálka. V té byl pouze lísteček s radou, ať tolik nejí.

Poškrábané, zmuchlané, špinavé

S podobnými extrémy se však už v poslední době málokdo setká. I přesto mají spotřebitelé stále zkušenosti s nesolidním jednáním některých obchodů.
„Také se mi několikrát nákup nepovedl,“ řekl Miloslav Kovář, jeden z oslovených Chebanů. „Vzhledem k tomu, že jsem chlap, tak nakupuji dárky na Vánoce na internetu, a to tak pět dní před svátky,“ smál se. I přes omezenou nabídku v době těsně před svátky našel dárek, který si přítelkyně přála – balíček s parfémem, mýdlem a sprejem stejné vůně. „Byl jsem nadšený, protože jsem nedoufal, že ho seženu. Bohužel, když jsem kazetu zkontroloval, zjistil jsem, že je sprej pomuchlaný.“ Čas na vrácení zboží však už neměl. „Byl to trapas. Mrzelo mě to, protože to nebyla levná záležitost.“

Certifikáty


Proto internetové zákazníky potěšila zpráva, že chtějí europoslanci zavést jednotný systém certifikace obchodů. Bylo by pak snazší rozeznat, který obchod je spolehlivý.
„Evropská certifikace by spolu s již existujícími byla pro zákazníky signálem, že se nachází v obchodě, který splňuje určitá kritéria, a nákup jeho prostřednictvím je pro něho bezpečný jak z hlediska platby a dodání zboží, tak případných následných reklamací,“ vysvětlil Pavel Poc, 'mariánskolázeňský' europoslanec.