"Není to jen letecký den, ale i jiné dny. Ultralighty nám létají přímo nad baráky. Přitom mají létat támhle dále podél vlečky a tam se otáčet na letiště. To nedělají a létají tady. Petici se chystáme sepsat. Chápu tradici letiště, chápu i snahu a peníze, které do letiště nadšenci vrazili, ale musí to mít nějaká pravidla. Nechci nikomu dělat potíže, ale na zahradě jsem měl vnoučata a ještě dnes na ní sbírám součástky z letadla. Letící motor, který se utrhnul z letadla, minul nějakou procházející ženu o deset centimetrů," říká majitel domu, který sousedí s polem, kterého ho odděluje od chebského letiště.

Bydlí přímo naproti domu, kde v plotě skončil letoun i s pilotem. Doklouzal se k němu po poli, kam spadl a ve kterém je jasně vidět místo dopadu letadla. Poté se klouzal po poli, minul vyměníkovou stanici plynařů, které poškodil plot, a zastavil se o sloup a plot zahrady rodinného domu. "Majitel je na Moravě. Hned po nehodě jsme mu volal a říkal, co se stalo."

Z místa havárie letoun Hawker Hurricane Mk. IV.
Událost otřásla celou mojí rodinou, říká svědek leteckého neštěstí v Chebu

Další ze sousedů, bydlící hned pod těmito dvěma domy, ukazuje místo u svého pozemku kam mu doletěl utržený motor. "Nebyl jsem doma, ale zrovna na poli, kde k neštěstí došlo. Velká rána, když letadlo narazilo do země, žádná exploze z benzínu, nic takového, ale prostě rána. Dnes zametám součástky z letadla, které se tady všude válejí. Motor naštěstí nikomu neublížil, i když skákal po asfaltu a zastavil se až u nás. Minul lidi, kteří se zřejmě podruhé narodili," popsal Miloslav Beneš, který podle svých slov o plánované petici ví a chystá se ji také podepsat. "Letadla lítají moc nízko nad domy. Dříve dodržovali výšku i trasu, ale nyní létají nad střechami," dodal.

Jinou kapitolou jsou letecké dny, kdy piloti létají nízko kvůli přítomným divákům - chtějí jim přiblížit své triky. Bohužel v nižší výšce pak mají daleko méně času na nouzové manévry, například při ztrátě rychlosti. A zatímco lidé vzpomínají na stíhačky gripen v minulých ročnících s nadšením, Miloslav Beneš si je pamatuje z jiného pohledu. "I ty nám letěly nad barákem a doslova nás zamáčkly do křesel na zahradě," dodal.

Hawker Hurricane Mk. IV při sobotním programu leteckého dne v Chebu.
Pilot se do samého konce snažil neohrozit lidi, říká expert. Z videa pádu mrazí

Pokud petici proti hlučnosti letadel na chebském letišti tamní radnice obdrží, pak se jí bude standardně zabývat. "Oficiálně jsme ale zatím nic neobdrželi," zdůraznil starosta Chebu Antonín Jalovec (Volba pro město). O dílčích stížnostech na hluk z letiště ale starosta ví. Podle něj je ale třeba vzít v úvahu, že chebské letiště bylo postaveno před osmdesáti lety, a když si zde lidé stavěli domy, museli s určitým diskomfortem při jeho provozu počítat. "Chápu šok lidí z toho, co se stalo. Je to tragédie. Ale je třeba to vše řešit bez emocí a v klidu," dodal starosta Jalovec.

Na místo nehody přišli i lidé, pro které je létání koníčkem a mají něco nalétáno. Nad příčinou nehody odmítali spekulovat. "Nechme to závěrech ústavu pro letecké nehody," říkali shodně v pondělí na místě nehody. Za kniplem podobných strojů podle nich usedají ti nejzkušenější borci. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) se k prozatím k incidentu u chebského letiště vyjadřovat nebude.

"Závěrečnou zprávu k nehodě u chebského letiště zveřejníme někdy začátkem příštího roku. Do té doby budeme zveřejňovat i další dílčí poznatky, které budeme mít stoprocentně ověřené či potvrzené. Ty první by mohly být zveřejněny v říjnu při čtvrtletním rozboru bezpečnosti," řekl vedoucí letového oddělení (ÚZPLN) Josef Bejdák.