Jednalo se o nehodu vysokorychlostního vlaku, který minulý týden vykolejil u španělského města Santiago de Compostela. Ta vznikla kvůli tomu, že vlaková souprava vjela do jedné ze zatáček vysokou rychlostí. Mnohé ze svědků nehody i pozůstalých zarazil zejména fakt, že vlak nebyl určitým způsobem zabrzděný elektronicky.

Úsek, kde se totiž nehoda stala, byl nový, a omezovač rychlosti se tam teprve připravoval. Informace zarazila i cestující na Chebsku, kteří nyní přemýšlejí nad tím, jak je zabezpečena doprava nejen v regionu, ale i v celé České republice.

Vyšetřováním nehody rychlovlaku vypluly nyní na povrch podrobnosti. Analýza takzvaných černých skříněk totiž prokázala, že strojvedoucí vlaku, který je pokládán za nejpravděpodobnějšího viníka nehody, v době vykolejení vlaku telefonoval a nevěnoval se tak plně jízdě.

„Nehoda mě naprosto šokovala," uvedla Marie Krupičková z Chebu. „Nevím, jak mohl strojvůdce jet takovou rychlostí, když má zodpovědnost za všechny lidi ve vlaku. Musel přece předpokládat, že projíždět zatáčkou takovou rychlostí může být riskantní," pomyslela si Chebanka.

„Momentálně se buduje Jednotný evropský systém pro řízení dopravy ERTMS (European Traffic Management System). Prostřednictvím tohoto systému vlak sestavený ve Francii dojede bez jakýchkoliv technických úprav (zejména přepřahání lokomotiv na hranicích) třeba do Varšavy v Polsku," informoval mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.

Součástí této technologie je zejména ETCS (European Train Control System neboli evropský systém vedení vlaku) a GSM-R (Global System for Mobile Communication for Railway komunikační systém pro hlasové i datové služby na železnici).

„Systém GSM-R umožňuje dispečerům kontrolovat všechny parametry jízdy vlaku. V České republice je systémem GSM-R vybaven kompletní 1. a 2. národní železniční koridor, včetně spojovací větve Přerov Česká Třebová," poznamenal mluvčí SŽDC.

Nová technologie umožňuje i zastavení vlaku na dálku.

„Pokud by dispečeři zaznamenali překročení rychlosti, tak v krajním případě mohou zastavit vlak. K tomu, aby zabezpečovač správně fungoval, musí být příslušnou technikou vybavena trať i vozidla. Náklady na tento krok jsou poměrně vysoké a mohou dosáhnout až 10 milionů korun za jednu instalaci," podotkl mluvčí SŽDC s tím, že v České republice bude ERTMS systém v běžném provozu od podzimu 2014.

A jak jsou na tom starší tratě, kde nový systém není?

„Tam funguje takzvaný dálkový dohled. Kdy my vidíme, kudy vlak jede a jakou rychlostí, ale nemůžeme mu bohužel sahat do řízení. Mezi dispečery a strojvůdci však funguje mobilní komunikace. Tak mohou vzájemně hovořit o nenadálých situacích na tratích," vysvětlil Jakub Ptačinský. „Navíc v okruhu železniční stanice dokážeme i na starších tratích udělat takzvanou stopku, kdy se zastaví všechny vlaky."

Situace ve Španělsku nenechává chladnými ani samotné obyvatele tohoto státu.

„Myslím si, že nehodu zavinilo hned několik okolností a ne všechny má na svědomí strojvůdce vlaku," řekl šestatřicetiletý Roberto Tejado z města Vitoria-Gasteiz (Alava). „Slyšel jsem o tom, že řidič měl telefonovat s vedením a zřejmě byl dezorientovaný," řekl Španěl. „Je sice hezké, že politici přestřihli při uvedení do provozu tratě inaugurační pásku, ale měli by se více zamýšlet nad bezpečností železniční dopravy," podotkl Roberto Tejado. „Kvůli nehodě jsem však nezačal mít strach z jízdy vlakem ani nic podobného. Podle mého patří vlaková doprava k jedněm z nejjistějších druhů dopravy. Pokud budu potřebovat jet vlakem, obavy mít nebudu," dodal Španěl.