Takzvané dočasné zavírání pošt nenechává občany dotčených obcí chladnými. Například lidé z Mnichova musejí pro doporučený dopis do 15 kilometrů vzdálených Mariánských Lázní.

O dočasném uzavření pošty se Mnichovští dozvěděli v listopadu minulého roku. Ze začátku byli pro to, aby na obecním úřadě vzniklo takzvané výdejní místo. „Za to by obec dostávala od pošty odměnu 1 470 korun plus 1,50 korun za každou transakci,“ popisoval Jiří Křenčil, starosta Mnichova. Nešlo by rozhodně o výdělečnou činnost, starostovi se to však zdálo lepší než nechat občany jezdit do Mariánských Lázní.

Jenže když přišel návrh smlouvy, představitelé obce zůstali v úžasu.

„Nejvíce jsem byl překvapen tím, že nesmím zveřejňovat, co je ve smlouvě,“ popisoval starosta.

„Starosta obce může podepsat smlouvu, pouze když ji zastupitelstvo schválí, a to schvaluje smlouvy na veřejném zasedání. Z toho vyplývá, že ještě ani nezačneme, a již bychom platili pokutu.“ Ta nejvyšší činila milion korun. To ale není jediné, co se lidem nelíbí. „Nejdříve nalákali lidi na své produkty – třeba bankovnictví, a pak poštu dočasně uzavřou,“ zlobil se Jiří Křenčil. „Pro každý doporučený dopis či balíček si teď občané musí dojet do Mariánských Lázní. Za autobus tam a zpět zaplatí 54 korun, a to nemluvím o ztrátě času,“ dodal s tím, že by po odvolání generální ředitelky pošty mělo v Mnichově vše fungovat jako dříve.

Zatím ale není konec přeměny fungování pošty. „Celý projekt je dočasně pozastaven, o jeho osudu rozhodne až nový generální ředitel pošty na základě zadání od zakladatele, kterým je Ministerstvo vnitra ČR,“ uvedl Ivo Mravinac, mluvčí České pošty.

„Rekonstrukce pobočkové sítě plánovaná do roku 2017 má co nejvěrněji zohlednit skutečnou potřebu na komplexnost poštovních služeb v zemi. Dnes jsou naprosto běžné anomálie, kdy pobočka přetrvává v místě např. s 200 obyvatel, kde v otevírací době odbaví pobočka denně pouze šest až deset zákazníků. Pobočky naopak chybí v místech s prudkým nárůstem obyvatel, která se jen za posledních 20 let významně rozrostla,“ vysvětloval.

„Nastavení sítě, mimochodem druhé nejhustší v Evropě, je tedy opravdu nezbytné. Ekonomické důvody jsou sice pádné, ale rozhodně ne nejdůležitější.“ Podle mluvčího brali v potaz při vypracovávání poměrně složitého matematického modelu jako první zákaznický pohled, do kterého patří i dostupnost jiné pobočky, spádovost místa, jeho vybavenost a podobně. „Služby ale nikde nezmizí – pouze je obstará pošta motorizovaná. Je to běžný evropský model,“ podotýkal mluvčí a dodal, že co se týká smlouvy, věcí neveřejnou mají být pouze informace o technologiích pošty.

I přesto se tento postup nelíbí mnoha občanům. „Dcera mě přemluvila, abych si u 'pošty' vytvořila účet – a teď si peníze budu muset jet vybrat do města jako u ostatních bank,“ řekla jedna z obyvatelek Chebska.