Na železnici se Mariánské Lázně napojily už roku 1872, a od té doby jezdily od železniční stanice do středu města hotelové omnibusy, které však kapacitně příliš nevyhovovaly. Proto se často diskutovalo o zavedení koňské nebo parní tramvaje. Na přelomu 19. a 20. století byla městskou radou vybrána nabídka budapešťské společnosti Ganz, která počítala s výstavbou elektrické tramvaje. V létě 1901 byla zahájena výstavba malé vozovny, umístěné poblíž železniční stanice, ke které vedla 200 m dlouhá manipulační kolej, a o něco později začaly terénní úpravy pro položení kolejí do lázeňské části. O necelý rok později (12. května 1902) vyjely na koleje o rozchodu jednoho metru první čtyři malé motorové vozy značky Ganz Budapešť a dva otevřené vlečné vozy (taktéž Ganz). V roce 1903 byly zakoupeny od pražské firmy Ringhoffer dva velké motorové a dva otevřené vlečné vozy. Poslední rozšíření vozového parku se konalo v roce 1931, kdy byly dodány dva moderní motorové vozy z České Lípy.

Mezi lety 1902 a 1952 bylo v Mariánských Lázních v provozu celkem osm motorových a čtyři vlečné vozy. Tři motorové byly po druhé světové válce přestavěny na vlečné. Mariánskolázeňská tramvajová dráha měla tato prvenství: jako jediná v Česku vystoupala do nadmořské výšky více než 600 m., a po ukončení provozu tramvají v Českém Těšíně šlo o nejmenší tramvajový provoz ve státě. Jednokolejná trať o délce necelých dvou a půl kilometru, na které byla tři místa k vyhýbání souprav, sloužila až do roku 1952, ale krátce po druhé světové válce bylo jasné, že provoz už nemá smysl. Na poslední jízdu se tramvaje vydaly 26. dubna 1952, o den později je nahradily trolejbusy. I ty měly v posledních letech namále, nakonec ale jejich provoz zůstal zachován.

Tramvajové vozy skončily na šrotišti, pouze poslední dva nejnovější motorové vozy z České Lípy (č.7 a č.8), byly v roce 1952 převezeny do Teplic, kde ještě několik let sloužily veřejné dopravě. Počátkem šedesátých let jezdily už pouze jako vlečné vozy v Jablonci n/Nisou. Původní mariánskolázeňský motorový vůz č. 8 dojezdil jako vlečný vůz pod č. 182.

ZDENĚK BUCHTELE