Správným návykům u dětí při psaní je nutné věnovat velkou pozornost již od předškolního věku. Ratolesti v té době začínají pracovat s pastelkami a cvičí si správné držení ruky. Podle učitelky Radmily Zítkové se jinak dítě velmi brzo unaví, bolí ho ručička, tvar a úhlednost písma se zhoršují.

„V první třídě se učí základům psaní, nejdříve také pomocí pastelek a uvolňovacích cviků, teprve potom přicházejí na řadu jednotlivé tvary písmen," řekla pedagožka Radmila Zítková. „Už tehdy je velmi důležité mít vypěstované správné návyky, jako je vhodné sezení, vzdálenost očí od sešitu,výška židličky a stolku, správný úchop tužky, pera, mít dobře nakloněný sešit, po každé napsané řádce uvolňovat zápěstí. Také je nutná spolupráce s rodiči, aby tato pravidla děti dodržovaly i doma při psaní domácích úkolů. Trpělivá práce učitelky a neustálé připomínání těchto zásad snad utvoří v dětech správný návyk. Věkem si ratolesti utvoří svůj rukopis, někomu vyhovují více skloněná písmena, někomu rovná, jiný raději píše větší tvar, další menší písmena," řekla.

Prvňáci by se měli učit psát novým písmem nazvaným ´Comenia skript´, které je podobné tiskacímu písmu. To by pro děti nemělo být až tak obtížné.

„Pro Comenia skript já osobně moc nejsem," řekla Radmila. „Podle mne by se měly děti učit tvary písmen a vázat je do jednotlivých slabik, slov. Lépe se potom v textu orientují. Věkem si každé dítě utváří rukopis a někdo časem přejde i samovolně na Comenia skript, např. v cizích jazycích nebo prostě proto, že se mu tak líbí psát. Hlavně aby byl text čitelný a úhledný," vysvětlila.

Podle expertů může nevhodné držení tužky, pera a podobně zavinit spoustu budoucích problémů. Mezi nimi jsou hlavně únava při psaní, nesoustředěnost, bolest hlavy a velmi neúhledné písmo, se kterým mají žáci později mnoho problémů. Důležité je proto dítěti pořídit vhodné pero, a to nejlépe se třemi hranami. Tam prvňáček uvidí úchop na prsty a nebude psací prostředek držet chybně. Negativní vztah ke psaní totiž dětem přetrvá a škola pro ně bude nepříjemnou záležitostí.