Jedinečný den za sebou mají chebští železničáři. Vypravili totiž v pátek ráno dvě unikátní lokomotivy z chebského depa na cestu do železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Jednalo se o lokomotivy Sergej a Čmelák. Obě brázdily železnice několik desítek let. Před samotnou výpravou lokomotiv do muzea prošly oba železniční skvosty generální opravou a prohlídkou přímo v Chebu. Následně se vydaly na zkušební jízdu do Kynšperka nad Ohří, která dopadla výborně. Pak už nic nebránilo tomu, aby se v chebském depu otočily naposledy.

„Přes zimu jsme obě lokomotivy měli umístěné v depu a opravovali jsme je. Museli jsme zrekonstruovat poškozené součásti, jako nefunkční brzdový rozvaděč, nefunkční buzení generátoru, nefunkční vstřikovací trysky a tak podobně. Výčet závad byl obsáhlý, šlo o poruchy, které nastaly během loňské sezóny,“ informoval strojvedoucí a jednatel spolku Plzeňská dráha - výtopna Cheb Petr Proft. Kromě opravy samotné provedli členové spolku celkovou údržbu obou lokomotiv i kontrolu důležitých celků, došlo k obnově některých nátěrů, umytí celé lokomotivy a odstranění olejových netěsností.

„Lokomotivy jsme zvyklí předat do muzea vždy funkční, a proto bylo nutné provést zkušební jízdu a prověřit tak kvalitu oprav a přesvědčit se, zda v pořádku dojedou do Lužné u Rakovníka. Odvoz lokomotiv do muzea probíhá již od roku 2002, kdy jsme také jako spolek v Chebu vznikli,“ poznamenal Petr Proft.

Na zkušební jízdu po trati Cheb – Kynšperk a zpět vyjely lokomotivy první dubnový den. Aby byly zapřažené obě lokomotivy naráz, se v našich končinách hodně dlouho nestalo.

„Na trati Cheb -  Kynšperk a zpět jsme lokomotivy vyzkoušeli, výsledek je dobrý, lokomotivy pracovaly tak, jak měly. Nyní budou umístěné v železničním muzeu a během roku se pak vydají na různé akce, které se budou konat po republice,“ informoval strojvedoucí Petr Sčasný.

Lokomotivy ale nebudou jen tak naprázdno stát v depu. Za několik týdnů vyjede Sergej z Chebu na zatěžkávací zkoušku nově osazeného mostu přes hracholuskou přehradu do Pňovan na Plzeňsko. Na tomto mostě před předáním po rekonstrukci proběhnou tzv. zatěžkávací zkoušky, které jsou nedílnou součástí každé rekonstrukce mostů, v jedné chvíli se na mostě setkají tři Sergeje. Půjde o poslední provozní kusy v České republice a svou vahou 3x 116 tun zatíží jednotlivé části mostu.

„Na trati Pňovany – Bezdružice půjde úplně o první pohyb tak těžké lokomotivy, neboť trať je lokální a jezdí zde převážně lehké motorové vozy a jednotky,“ dodal Petr Sčasný.

Během roku pak budou lokomotivy v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka sloužit jako exponáty pro návštěvníky.