Předváděcí akce jsou noční můrou řady lidí, kteří mají starší příbuzné. Teď navíc přišli nekalí prodejci s další fintou, jak znemožnit zákazníkům vrátit 'po vystřízlivění' předražené zboží. A pozor by si měli dávat také lidé z Chebska.

S předváděcími akcemi má zkušenost ze svého okolí snad každý. „Mému otci již několikrát volali, že něco vyhrál, a navíc k tomu získává slevu," popisovala šestatřicetiletá Adéla Mašková z Chebu. „Když jim řekl, ať mu dárek pošlou poštou a slevu si nechají, vždycky se na chvíli odmlčeli." Má ale mnoho známých, jejichž rodiče či prarodiče naletěli. „Kamarádka chtěla zboží vrátit, protože na to má ze zákona čtrnáct dní čas. Pamatuji si, že s tím měla hodně práce, nakonec se jí to ale povedlo."

Jenže teď si našli obchodníci novou fintu, pomocí které se chtějí dvoutýdenní lhůtě pro vrácení zboží vyhnout. Postup prodejců bývá podobný. Zástupci společnosti nejdřív zákazníkům zavolají a pak jim pošlou písemnou pozvánku na jejich jméno s informací o otevření nové pobočky společnosti zaměřující se na oblast zdraví.

„Z pozvánky se spotřebitelé nedozvědí nic o výrobcích, které budou předmětem prezentace, pouze společnost slibuje, že představí svoji činnost," popsal Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

„Z názvu, loga, poslání společnosti i internetových stránek s fotografií osob se stetoskopy kolem krku lidé snadno nabudou dojmu, že se jedná o zdravotnické zařízení. Na akci nebude chybět občerstvení a dárek za účast," nastínil průběh.

Průběh akce je tradiční vychvalování výrobků, losování o ceny a kupní smlouvy na přístroje za ceny, které po slevě jsou desetitisícové.

Jenže jeden rozdíl je. Například jedna z takových společností akce pořádá přímo ve svém sídle, které je ve smlouvě označené jako 'prodejna'. Spotřebitelé tudíž údajně nemají právo odstoupit od smlouvy, protože zákon vyhrazuje tuto možnost pro případy, kdy nákup proběhl mimo prostory obvyklé k podnikání, tedy například v restauraci při předváděcí akci.

Jenže takový důvod neobstojí. „Bez ohledu na to, zda jde o sídlo zapsané v obchodním rejstříku, nebo o provozovnu nahlášenou v živnostenském rejstříku, nejedná se o prostor obvyklý k podnikání, kde by mohl spotřebitel prodej daných výrobků očekávat. Moment překvapení je jedním z hlavních důvodů ochrany spotřebitele při uzavírání smluv mimo obvyklé obchodní prostory. Občanský zákoník proto v této souvislosti nepracuje s pojmem provozovna, ale prostor k podnikání a obvyklost se posuzuje vždy z pohledu spotřebitele, nikoliv onoho prodejce," vysvětlil Lukáš Zelený.

Soudní dvůr Evropské unie konstatoval, že se musí jednat o prodejní prostor volně přístupný veřejnosti a jako takový musí být jasně označený.