Chebsko - S blížící se zimou rychle roste počet motoristů, kteří se na českých silnicích potýkají s nejrůznějšími problémy. A nejsou to pouze dopravní nehody. Ze statistik ČSOB Pojišťovny vyplývá, že častěji než havárie zaskočí řidiče v zimním období porucha.

„Určitě to souvisí i s tím, že vozový park v České republice nepatří ve srovnání se západní Evropou k nejmladším. Motory a další součásti vozu bývají opotřebované a často bez průběžné preventivní údržby. S výjimkou novějších vozů, které podléhají pozáručním servisním kontrolám, věnují obvykle řidiči pozornost technickému stavu svých aut, až když se nějaká porucha stane,“ uvedl Jaroslav Král, ředitel odboru řízení produktů neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny.

K řešení technických problémů využívají motoristé čím dál častěji asistenčních služeb svých pojišťoven, které jsou součástí autopojištění. Nejvíce žádostí o pomoc, plná polovina, se týká poruchy vozidla, a to především poruchy motoru, elektroniky, alternátoru nebo spojky. Jen o něco méně četné jsou asistence při nehodách. Technici asistenčních služeb přitom nepomáhají jen při havárii nebo poruše vozu, ale i v situacích, kdy problém vznikne chybou či neopatrností řidiče.

„Jakmile začnou venkovní teploty klesat k nule, množí se například telefonáty se žádostí o pomoc s vybitou baterií auta. Na asistenčních zásazích podmíněných chybou řidiče se vybité baterie podílejí v zimě více než jednou čtvrtinou a dohánějí tak jinak zdaleka nejčastější důvod výjezdu asistenčního technika, jímž je defekt pneumatiky,“ uvedl Král. Často se řidiči obracejí na asistenci i kvůli záměně paliva nebo zabouchnutým či ztraceným klíčům. „Minulou zimu mě nejvíce potrápila baterka. Jednou ráno jsem zjistil, že je naprosto vybitá, auto bylo navíc celé zapadané sněhem a celé promrzlé. Trvalo mi celé dopoledne, než jsem sehnal baterii novou a vyprostil vůz ze závějí. Letos se musím více připravit, sehnat si startovací kabely a lopatu na odhazování sněhu,” svěřil se motorista z Kraslic.