Šoféři podvádějí například s paměťovými kartami řidiče, které slouží k zajištění záznamů o pracovní době, tedy o dodržování stanovených dob řízení, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku jednotlivých řidičů.

Jednoho takového nepoctivého šoféra policisté kontrolovali v Pomezí nad Ohří. Se svým vozidlem s návěsem jel z Čech směrem do Německa.

„Při kontrole byla stažena data z digitálního tachografu vozidla a z dvou digitálních karet. Policisté kontrolou výtisků zjistili, že řidič měl za jízdy v době kontroly v digitálním tachografu založenou cizí kartu řidiče. Na svou kartu chtěl zřejmě pokračovat až v Německu," sdělila policejní mluvčí Kateřina Krejčí.

Druhý takový případ policisté řešili při kontrole na silnici R6 na odstavném parkovišti ve směru na Cheb. I tentokrát šlo o nákladní vozidlo s návěsem.

„Kontrolou výtisků policisté zjistili, že řidič chvíli předtím, než byl zastaven, provedl výměnu cizí karty řidiče za svou vlastní. Tuto skutečnost poté i sám policistům doznal," popsala mluvčí.

Řidiči se tímto způsobem chtějí vyhnout povinným pauzám. Pokud řidiče postihne mikrospánek a přejede s nákladním vozidlem třeba do protisměru, protijedoucí auto většinou nemá šanci… Přitom ale podle zjištění Deníku není nic výjimečného, když se profesionálních řidičů ptají zaměstnavatelé přímo při přijímacím pohovoru, zda jsou ochotni jezdit i na cizí kartu. Zaměstnavatelům přitom hrozí pokuta ve správním řízení do půl milionu korun. Například ve Francii je takové jednání považováno za trestný čin obecného ohrožení.

„Je to dost riskantní záležitost," řekl profesionální řidič Ivan Sládek. „Myslím, že by u povinných přestávek měla být tolerance. Ale rozhodně ne třeba tři hodiny. Bohužel i k tomu jsou někteří šoféři od svých zaměstnavatelů nucení," dodal.