Alarmující skutečnost si pomalu začínají uvědomovat učitelé po celém Chebsku. Děti z místních škol totiž úplně ztrácejí zájem o veškeré ruční práce a se zájmem se vytrácí také um, který už leckdy v pozdějším věku nedoženou. Místo toho dokáží sedět hodiny a hodiny u počítače, kde podle pedagožky z První základní školy v Chebu Zdeny Vrbové neuvidí vykonanou práci, kterou po sobě zanechaly díky vlastním rukám.

„Problémem dnešní doby je to, že děti už od útlého věku netvoří absolutně nic vlastníma rukama," řekla Zdena Vrbová. „Vždyť ony už ani nedokáží udělat rovnou čáru bez pravítka. Děti jsou děsivě líné. Myslím si, že v tomto problému také trochu hraje roli čas rodičů a jejich finanční zabezpečení," vysvětlila.

„Když totiž musíte začátkem září zaplatit jako rodič školní pomůcky, a k tomu všemu zaplatit na začátku roku dejme tomu dva tisíce korun za kroužek, to si dost lidí nemůže dovolit. Na druhou stranu mi připadá, že rodiče dávají přednost především kroužkům, kam svá dítka odloží na co nejdelší dobu. Takže pro ně není výhodné vozit ratolesti nejdřív na výtvarnou výchovu a potom někde čekat hodinu a dovézt je například na taneční kroužek. Jsou samozřejmě i výjimky, ale takové děti poznáte na dálku. Zrovna ty navštěvují většinou mnoho kroužků a nevadí jim, že mezi vrstevníky kvůli tomu nejsou ´IN´. Dnes je každé málo zručné dítě ´dys–něco´, tak to ale podle mého názoru není," dodala.

Stejného názoru jako její kolegyně je také pedagožka Zdeňka Nováková z Chebu. „Děti nejsou dnes vedené k tomu, aby doma něco dělaly," řekla Zdeňka Nováková. „Ještě naše generace byla zvyklá dělat nějaké domácí práce, hrát si, navlékat korálky, plést zajímavé náramky, chodit na malování do lidové školy umění a tak dále," dodala.

Sedmiletá a velmi pozorná Adélka Austová z Chebu je však mezi takovými ne příliš zručnými dětmi výjimkou. Doma prý maluje, jak to jde.

„Nejraději si kreslím motivy ze své oblíbené pohádkové knížky," řekla malá Adélka. „Baví mě to o dost víc než nějaké hry na počítači. Když přijdu ze školy, udělám si domácí úkoly a pustím se do malování. Líbí se mi i různé navlékání korálků na vlasec. Dělám si barevné náramky, paní učitelka říká, že jsem šikovná," pověděla.

Jak se na ZŠ věnují výtvarné výchově?

První stupeň – Dvě hodiny výtvarné výchovy v týdnu

Druhý stupeň – Sedmé třídy dvě hodiny týdně, osmé třídy hodinu, šesté třídy také hodinu.
(údaje poskytla První ZŠ Cheb)