Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oprava cesty do Kateřiny není jednoduchá

Skalná - Rozhovor se starostou Radomilem Goldem o problémech spojených s opravou cesty do místní části Kateřina

22.5.2009 2
SDÍLEJ:

Starosta Skalné Radomil GoldFoto: Foto: MÚ Skalná

Se starostou Skalné Radomilem Goldem jsme se ještě jednou vrátili k tématu rozbité cesty do místní části Kateřina. Potíž je v tom, že jedna cesta má tři vlastníky: část má Krajská správa a údržba silnic, další část vlastní město Skalná a třetím vlastníkem je Pozemkový fond.

Pane starosto, jak to vlastně s cestou do Kateřiny vypadá? Už je rozbitá řadu let a díry se většinou jen něčím vysypou, ale za chvíli je stav stejný jako byl předtím. Proč ta cesta nejde pořádně opravit?

Jedním z důvodů je, že cesta prochází národní přírodní rezervací (NPR), územím s nejvyšším stupněm ochrany, a proto není možné generální opravu cesty provést standardním. Pochopitelně s tím souvisí skutečnost, že i kdybychom našli způsob, jak cestu opravit, museli bychom nechat zpracovat kompletní projektovou dokumentaci, podstoupit klasické stavební řízení a s největší pravděpodobností by muselo dojít k posuzování vlivu opravy na životní prostředí. Takže nic snadného a náklady obrovské. Na rovinu říkám, že vzhledem k tomu, že v Kateřině bydlí zhruba deset obyvatel s trvalým pobytem, zbytek jsou chataři a chalupáři, není zcela efektivní se v této lokalitě pouštět do tak nákladných oprav. Zvláště ne za situace, kdy nemáme zajištěny zdroje financování. To je také důvodem, proč ani v minulosti, před mým nástupem do funkce starosty, nikdy město o žádné takto velké opravě neuvažovalo. Pokud vycházíme z předpokladu, že na generální opravu nemělo město doposud dostatek finančních prostředků, nezbývá než provádět dílčí výspravy tak, aby udrželo úsek sjízdný. Na zmiňovaném úseku není souvislý povrch, je to jen štěrková cesta, která se nedá vyplnit jinak než podobným materiálem. Město udělalo větší opravu naposledy v roce 2005, kdy došlo vyrovnání a rozšíření cesty, k odvezení přebytečných nánosů a k uválcování a celkovému zpevnění povrchu. Na opravě se tenkrát podílelo kromě Skalné také město Františkovy Lázně.

Když už mluvíme o finanční nákladnosti, nepřijde město ta lokální výspravka dráž, než kdyby se cesta udělala kompletně?

Zdaleka ne. Náklady na dílčí opravy se pohybují v řádech desetitisíců ročně, kdežto poslední oprava, o které jsem mluvil, stála asi dvě stě tisíc a varianty, o kterých ještě budeme mluvit, jdou do milionů. Navíc to jsou varianty bez onoho posouzení ve vztahu k ochraně životního prostředí a v tuto chvíli není zřejmé, jaká další opatření nás ještě čekají. Odhaduji, že až dojde k posouzení možných negativních vlivů, budeme muset pořizovat svodidla, odlučovače ropných látek apod. Znovu opakuji, cesta přímo prochází národní přírodní rezervací. Auto může při kolizi kdykoli sjet přímo do okolních mokřadů, nebo vodních ploch. Díky podobným opatřením se můžeme dostat do finančně neřešitelné situace.

Co se tedy dá v tuto chvíli dělat?

Na rovinu jsem vždy tvrdil, že v této místní části nikdy k žádnému rozvoji města docházet nebude. Jedná se o oblast víceméně určenou k rekreaci a i v novém územním plánu bude tato část zakonzervována a nikdy tam nebudou přivedeny žádné inženýrské sítě. Každý, kdo si tam kupoval nemovitost, věděl, kde si ji kupuje a jak složité je se k ní dostat. Samozřejmě, že naší povinností je udržet alespoň elementární sjízdnost této cesty. Otázkou ovšem zůstává, co si každý z nás pod tímto pojmem představuje. Já tvrdím, že sjízdná je, opačný názor může mít ten, kdo tam jezdí dvakrát, třikrát denně. Pokud se nám nakonec povede cestu opravit, budu iniciovat, zavedení zákonem stanoveného režimu při průjezdu národní přírodní rezervací. Pokud mám správné informace, všude tam, kde se projíždí NPR, je vyžadováno speciální povolení vydávané ministrem životního prostředí.

Nyní tedy k těm řešením:

V listopadu loňského roku jsem vyvolal jednání s panem starostou Františkových Lázní (město Františkovy Lázně je zřizovatelem muzea, které spravuje naučnou stezku v rezervaci) s cílem najít společná řešení dané situace. Na této schůzce byl dohodnut následující postup. Za prvé, město Skalná připraví koncept dopisu, ve kterém vyzve správce komunikace – Krajskou správu a údržbu silnic, k opravě části komunikace ve vlastní správě.

Za druhé, město Skalná navrhne provizorní opravu v podobném rozsahu jako v roce 2005 s tím, že tento návrh předloží městu Františkovy Lázně s žádostí o finanční příspěvek.

Za třetí, paralelně k těmto dvěma opatřením bude město Skalná hledat dlouhodobé koncepční řešení pro celou lokalitu. Na základě výše uvedených dohod jsme následně připravili tři návrhy dočasných oprav, které by mohly sanovat situaci v tomto úseku. Nejlevnější variantou je rozprostření a uválcování frézovaného recyklovaného materiálu. Tato základní oprava by stála zhruba 300 tisíc. Druhým řešením je asfaltový koberec na stávající podloží, což není ideální, protože výška cesty se mění kvůli vzlínání spodních vod a pravděpodobně by docházelo k destrukci. Zároveň nevíme, jak by dopadlo vyjádření ze strany příslušného odboru životního prostředí. Nicméně tato oprava byla vyčíslena na milion šest set tisíc. Třetí variantou je položení panelového krytu, což by zřejmě vydrželo nejvíce. Tato varianta je někde na úrovni tří milionů a dvou set tisíc. Dlouhodobé koncepční řešení, o kterém jsem mluvil, vypadá takto: na konci minulého roku jsem obdržel informaci, že je připravován státní program na zahlazení následků těžby po neuhelných surovinách. Vzhledem k tomu, že jsme oblastí, která byla postižena těžbou, a cesta na Kateřinu je typickým příkladem, měli bychom připravit projekt, který by mohl situaci řešit opravdu koncepčně a poprvé v historii i s výhledem na možné zdroje financování. V rámci projektové přípravy bychom se mohli pokusit komunikaci na Kateřinu nejen opravit, ale také ji propojit s místní částí Zelená a dále až do Skalné. Pak si umím představit, že by komunikace sloužila nejen pro osobní automobilovou dopravu, ale také jako cyklostezka se stezkou pro pěší, kteří budou opouštět rezervaci SOOS.

Problémem zůstává řešení vlastnických vztahu k pozemkům pod komunikací, protože na trase se nachází pozemky Pozemkového fondu ČR, pozemky města Chebu, obce Třebeň a Karlovarského kraje. Pokud by se nám podařilo majetkové problémy vyřešit, zkusili bychom zpracovat projektovou dokumentaci, včetně zajištění vydání stavebního povolení. Zmiňované koncepční řešení bude v řádech desítek milionů korun, ale za předpokladu, že bude tento projekt vybrán k podpoře, převzal by jeho financování státní rozpočet. Více informací v tuto chvíli nemám, ale rozhodně se problémem opravy cesty do Kateřiny zabýváme.

Autor: Nataša Šmatová

22.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Celníci odhalili padělky za čtyři miliony korun.
5

Na tržnici byly padělky za čtyři miliony

Tasili zbraň. A tajní policisté jsou teď proto trestně stíhaní

Karlovy Vary, Plzeň – Kauza tajných policistů, kteří se zbraní v ruce ohrožovali řidiče v Plzni, protože je bliknutím upozornil na to, že se na silnici vozem pohybovali riskantně, má další pokračování.

Red Bull Air Race: Karlovarský pilot Kopfstein v Masters Class v TOP5

Karlovy Vary – Paráda, paráda a ještě jednou paráda. Karlovarský pilot Petr Kopfstein ve službách Teamu Spielberg si řádně užil závěrečný podnik Red Bull Air Race 2017.

Vzácné poklady na vlastní oči

Zámek Kynžvart - Honosnou šavli knížete Metternicha, rozsáhlou numismatickou sbírku, kroniku města Chebu a mnoho dalších vzácných pokladů mohou vidět návštěvníci zámku Kynžvart.

Svátek oslaví koncertem

Cheb - Vedení města Chebu chystá koncert k 99. výročí vzniku samostatného československého státu. Slavnostní koncert se uskuteční v sobotu 28. října od 19 hodin v Západočeském divadle v Chebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení