Za volant osobního automobilu se na chebském letišti posadili nevidomí a slabozrací z Chebu. Bylo to pro ně první setkání s řízením. O tom, kdo ještě může řídit rozhodují lékaři. Pro profesionální řidiče znamená stop oční vada ± čtyři dioptrie. U ostatních rozhodují individuální posudky očních lékařů.

„Akci připravilo chebské pracoviště Tyflocentra pro nevidomé,“ uvedl Emil Miklóś, jeden ze zrakově postižených. „Jejím cílem je umožnit nám trochu nahlédnout do světa motorů. Ve spolupráci s autoškolou Hrajnoha si osaháme motor a celé auto, i si vyzkoušíme, jaké to je, posadit se za volant,“ dodal.
Podobná akce se už sice v republice konala, ale v Karlovarském kraji šlo o premiéru. Jen na Chebsku žije šest desítek zrakově postižených. Odhaduje se, že tito lidé tvoří až 1,5 procenta z celé populace.

„Zajímali se o všechno. O funkci motoru, brzd, ABS nebo spotřebu,“ poznamenal instruktor autoškoly Adolf Smrž, který se jim věnoval.
A prohlídku automobilu začali nevidomí přímo v motoru. Jejich citlivé prsty osahaly všechny agregáty.
Potom si vyzkoušeli také, jaké to je, posadit se za volant osobního automobilu. Vyzkoušeli si nejen nastavení sedačky nebo funkci jednotlivých ovladačů, ale také startování nebo rozjezd.
„Bylo to úžasné. Takový pocit jsem ještě nezažil. Samozřejmě, jezdit nikdo z nás nemůže, ale aspoň jsme si mohli vyzkoušet, jaké to je, když se šlápne na plyn,“ řekl nadšený Emil Miklóś po krátké jízdě.

A zážitek klientů Tyflocentra ještě znásobili členové chebského Ultralight Clubu. Na letištní plochu připravili jeden z letounů, který si mohli zrakově postižení osahat ze všech stran. Miroslav Rod z aeroklubu jim potom podal ke všem součástem letadla podrobný výklad.

Komentář k tomuto článku najdete zde: