Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zahrádkáři se bouří: Zrušte konečně ten prodělečný vlak

Loket - Loketským vadí houkání vlaku. Navíc se domnívají, že v tomto úseku jezdí zbytečně

18.7.2008
SDÍLEJ:

Setkání motorových vozů řad M131 a M120 v LoktiFoto: DENÍK/ Petr Przeczek

Skřípající koleje, hluk, prodělečnost a hlavně nesnesitelné houkání. Přesně tato slova se vybaví loketským zahrádkářům, když se jich zeptáte na vlak, který projíždí kolem jejich zahrádek. „Nejhorší je to k večeru. V klídku třeba popíjíme kafe a najednou se přiřítí ten šílený vlak a začne hlasitě bez přestání houkat. Někdy mi připadá, že se strojvedoucí asi zbláznil,“ pohoršuje se jeden z místních zahrádkářů, jehož pozemek se nachází jen několik metrů od železniční tratě.

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala však počínání strojvedoucího obhajuje. „Houká tam, kde má. Jen tak svévolně to nedělá. Musí se přesně řídit značením na trati a houkat tam, kde mu to předpisy a značky nařizují,“ vysvětluje Kubala. Kolikrát tedy vlak houká? „V úseku mezi nákladištěm Loket - předměstí a stanicí Loket to musí udělat celkem čtyřikrát,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Šťastný.

Ovšem zahrádkáři vědí své. „Podle nás to strojvedoucí dělá úmyslně. Jednou houká jen jednou, jindy zase třeba šestkrát,“ dodávají. Proti nim ale stojí například jeden ze čtenářů Sokolovského deníku.

„Že loketský motoráček ruší nějaké zahrádkáře, konkrétně že strojvedoucí schválně dělá hluk? Nechápu, jak takovou sprostotu můžete vůbec otisknout,“ zlobí se pisatel Tomáš Posavád.

Zahrádkáři dále však mluví třeba i o tom, že loketský vlak stejně nemá žádný smysl. „Kdyby se trať prodloužila třeba do Horního Slavkova, bylo by to aspoň smysluplné. Jenže takhle jezdí vlastně jen z Lokte do Lokte – předměstí. A cestou ještě k tomu naštve dost lidí,“ zlobí se další zahrádkář.

„Úsek je prodělečný. Význam to žádný nemá, co si budeme nalhávat, denně jezdí půl člověka na soupravu,“ objasňuje starosta Jaroslav Hlavsa. I on je toho názoru, že by trať nabyla významu až po prodloužení alespoň do Horního Slavkova. „Veškerá infrastruktura patří státu, organizaci SŽDC. České dráhy za používání kolejí platí. Pouze majitel infrastruktury ale může rozhodnout, jestli obnoví nějakou trať, nebo ne,“ říká Kubala.

Ten zároveň dodává, že České dráhy jsou připraveny zajistit i na obnoveném úseku trati dopravní obslužnost.
Poslední informace tedy mluví jasně. České dráhy v úterý dokonce potvrdily, že o protažení tratě až do Horního Slavkova se už jedná. „Aktuálně se podle našich informací opravdu velmi vážně uvažuje o prodloužení a obnovení tratě do Horního Slavkova kvůli nákladní dopravě. Kraj deklaroval, že pokud bude trať obnovena pro nákladní dopravu, objedná také osobní vlaky. Současné vlaky by se tak prodloužily dále,“ vysvětluje Kubala.
SŽDC celou situaci taktéž řeší. „Máme zpracovanou technicko–ekonomickou studii na obnovení provozu do Horního Slavkova, která byla rozeslána k veřejnoprávnímu projednání,“ uvedl Šťastný.

SŽDC vysvětlují, že ke studii se musí vyjádřit ještě několik důležitých subjektů. „Z rozhodujících činitelů se k ní zatím kladně vyjádřilo město Loket a Krajský úřad Karlovarského kraje. Ten však upozornil, že finančně nepřispěje,“ vysvětluje Šťastný. Ten zároveň potvrdil, že Hospodářská rada Sokolovska a město Horní Slavkov ještě svá stanoviska neposlaly.

A proč je tedy současný železniční úsek vůbec tolik prodělečný? „Na zastávce Loket-předměstí měl vzniknout přestupní terminál s autobusy, ty sem ale ve finále podle původních plánů nezajíždějí. Proč, to už není otázka pro nás,“ dokončil mluvčí ČD.

Kromě prodělečnosti upozorňovali zahrádkáři i na skřípající koleje. „Co se týká skřípění kol vlaků.Vzniká to tím, že trať má oblouky o malém poloměru. Zde jsou oblouky o poloměru pouhých 180 m a 200 m, což je dáno terénem. Nákolky vozů jsou v nich tlačeny odstředivou silou jedoucího vlaku na vnitřní stranu hlavy kolejnice ležící ve vnějším pásu oblouku a otírají ji, což se projevuje nepříjemným zvukem,“ vysvětluje Šťastný. Ten současně říká, že méně hlučné by byly vozy s podvozky o dvou osách, tedy vagony o čtyřech nápravách. „Ty jsou lépe otočné, a tedy plynuleji projíždějí těmito extrémními oblouky. Jaké vozy dopravce na trať nasadí, je ale již mimo působnost SŽDC, i když to může být dáno i přechodností trati,“ uzavřel za SŽDC Jiří Šťastný.

(Kristián Šujan)

Místo události:
18.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaroslav Krajc v akci.

VOLBY 2017: Na Chebsku žádný vážný problém nenastal

Ilustrační foto.

Horní Hrad pod palbou

Do Chebu míří Snow film festival

Cheb - Špičkové filmy o zimních sportech a dobrodružství. To bude další ročník Snow film festivalu, který se i letos uskuteční v chebské Čtenářské kavárně Joker.

VOLBY 2017: Zapisovatelka? I ta má u voleb zodpovědnost

Cheb - Ve volební komisi je důležitou součástí nejen její předseda, ale také zapisovatelka. Například Olga Gregoridesová z Chebu, dělá zapisovatelku při volbách již několik let. Jak sama říká, v jejím volebním okrsku číslo 17 v Májové ulici, se za poslední léta nic závažného nestalo.

Psi i jejich páni se dobře baví při nové hře Hoopers

Chebsko - Štěňata, dospělí psi, voříšci nebo šampioni, ti všichni mohou propadnout novému sportu, který pochází z Ameriky a Holandska.

Na nové kotle je k mání ještě 22 milionů korun

Karlovy Vary - V pořadí již druhou vlnu takzvaných kotlíkových dotací spustil Karlovarský kraj v závěru srpna. Z celkové částky 64 milionů korun, která je k dispozici, zbývá pro majitele rodinných domů k rozdělení ještě kolem 22 milionů korun na výměnu starých, neekologických kotlů za nové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení