Velká část českých domácností se těší na tradiční štědrovečerní menu. Není ale žádné tajemství, že nejde o čítankový příklad zdravé a vyvážené stravy. Jak si tedy jídlo připravit tak, aby po sváteční večeři nenásledovalo pálení žáhy, nadýmání, v horším případě žlučníkový záchvat?

Pokud je člověk zdravý, jednou ročně mu bramborový salát s majonézou a smažený kapr neublíží. „Když uděláte jídlo poctivě, nejlépe z domácích surovin, není na tom nic špatného. Samozřejmě nedoporučuji jíst smažené příliš často,“ řekla Andrea Sasková z Mariánských Lázní, pro kterou je jídlo koníček i zaměstnání. Je odbornou výživovou poradkyní, autorkou webu o zdravém jídle VařímeSrdcem.cz, stejnojmenné mobilní kuchařské aplikace, dvou knih a taky hlavní organizátorka Lázeňského FoodFestivalu v Mariánských Lázních. Podle ní je ideální smažit kapra na poctivém sádle třeba husím, pokud někomu zbylo od svatomartinské večeře. „Jde o lepší variantu než smažit na rostlinných tucích. A majonézu je velmi snadné udělat i doma, stačí žloutky, olej, citrónová šťáva, poctivá hořčice, sůl, pepř. Někteří si ale přeci jen chtějí udělat i štědrovečerní večeři lehčí, zdravější.“

A je možné toho dosáhnout jednoduše. „Kapra nemusíme nutně smažit, existuje množství zdravějších receptů. Výborný je třeba kapr na modro vařený s kořenovou zeleninou a kořením nebo ho můžeme připravit jen tak na pánvi neobaleného. A do salátu také nemusíme dávat vyloženě majonézu, lze připravit lehčí varianty například z avokáda a citronové šťávy, případně z mandlí a slunečnicových semínek nebo kešu ořechů. Nebo připravíme salát úplně bez majonézy, ochucený jen bylinkami, olivovým olejem a balzamico octem,“ vysvětlila Andrea Sasková.

K Vánocům neodmyslitelně patří také cukroví. „Cukroví obecně moc nepeču, protože moje mamka peče každý rok velké zásoby devatero i více druhů a rozdává to pak celé rodině. Letos jsem si ale řekla, že vyzkouším pár zdravějších variant, protože mám mnoho klientů na bezlepkové dietě a v redukčním programu a chtěla jsem jim poradit, co by si tak mohli bez velkých výčitek upéct. Vymyslela jsem tedy klasické recepty v neklasické variantě: vanilkové rohlíčky, linecké, perníčky, ořechy apod. Vydala jsem k tomu speciální vánoční speciál, který posílám teď před Vánoci všem, kteří si objednají některou z mých knížek.“ Čtenáři Deníku můžou vyzkoušet vanilkové rohlíčky.

Nabízí se otázka není zdravější použít do cukroví místo cukru nějakou náhražku? „Například stevie si získala velkou popularitu, protože spolu s ní se najednou objevila možnost sladkého mlsání bez jakýchkoliv kalorií navíc a bez tloustnutí. Nic však není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Receptory v ústech rozpoznají sladkou chuť, vyšlou impulz dále, že přichází cukr a je nutné pro něj udělat místo, tedy odbourat zbylý cukr z krve… jenže cukr nepřijde, tělo se dostává do energetického nedostatku, případně až do hypoglykémie. Stejně působí i většina umělých sladidel, když pominu i další nebezpečné látky, které se v nich objevují. Jako zdravé náhražky cukru můžeme použít např. javorový sirup, rozmixované sušené ovoce datle či rozinky, možností je i březový cukr,“ uzavřela.

Chcete vyhrát knihu Andrey Saskové? Odpovězte na otázku: Jak se jmenuje web a aplikace o zdravém jídle, jehož je Andrea Sasková autorkou? Své odpovědi zasílejte do 16. prosince na: vaclava.simeonova@denik.cz. Následující týden vylosujeme dva výherce.