Národní klenot – kopřivnická automobilka Tatra – má nového majitele. Stala se jím po dražbě, která se uskutečnila v Chebu společnost Truck Development. Ta vznikla teprve 8. března tohoto roku a za kopřivnickou Tatrovku zaplatila 176 milionů korun.

Hodnota Tatry byla nově stanovena na 1,765 miliardy, její závazky činily 1,5 miliardy korun. Vyvolávací cena byla 175,135 milionu korun. Dražby se zúčastnil jediný dražitel – firma Truck Development se sídlem v Moravské Ostravě. Zaplatila tedy o necelý milion více, než byla vyvolávací cena automobilky. Společnost vznikla teprve 8. března 2013 za účelem vydražení kopřivnické Tatry.

„Rozhodně začneme jednat ze všemi věřiteli," uvedl člen představenstva Truck Development Marek Galvas. „Nevstoupili jsme do Tatry se záměrem propouštět. Hodláme zachovat výrobu v současném rozsahu. V příštím týdnu se budeme snažit jmenovat nový management Tatry," dodal Galvas.
Prostředky k financování akvizice měla podle informací Deníku poskytout společnosti Truck Development investiční skupina J&T.

Legendárního českého výrobce nákladních automobilů poslala do dražby společnost Composite Com, které Tatra dluží asi 650 milionů Kč. Podle mediálního zástupce společnosti Andreje Čírtka byla dnešní dražba zřejmě vůbec první, kdy se touto variantou řešilo vypořádání pohledávky u takto velké firmy. Zároveň vyloučil, že by firma Composite Com měla sama zájem do podniku vstoupit.

„Chceme jen uspokojit naši pohledávku a toto je nejrychlejší cesta," uvedl. „Vítáme, že dražitel začne neprodleně jednat se všemi věřiteli o nějakém způsobu vypořádání pohledávek. „Dražbou se podařilo uspokojit jen asi třetinu té naší. Očekávali jsme, že zájemců o dražbu bude více a tím se navýší i vydražená cena. Mohlo to být způsobeno tím, že byl tento týden podán na Tatru a. s. insolvenční návrh. Krajský soud ho nakonec ve čtvrtek odmítl, proto se dražba mohla uskutečnit."

Podle generálního ředitele společnosti TATRA Ronalda Adamse vstoupila nyní TATRA do nové kapitoly 163 let svého života.

„Změna vlastníka řeší finanční záležitosti, které firmu v minulých třech letech brzdily. Nové výrobky a nové trhy, na něž Tatra v tomto obtížném období vstoupila, by se nyní mohly rychle rozvíjet a přivést Tatru zpět na špičkovou pozici, která jí náležela předtím, než byl průmysl zasažen celosvětovou finanční krizí," vyjádřil se Ronald Adams.

Co na celou dražbu říká soudní exekutor David Koncz z Exekutorského úřadu v Chebu?

„Dražit takto velkou firmu pro mě byla premiéra. Celkem mne nepřekvapilo, že byl pouze jeden účastník dražby. Proběhl zde totiž insolventní návrh, který mohl odradit některé zájemce těsně před dražbou. Prodej podniku není běžná věc, ale je to zákonný způsob provedení exekuce a myslím si, že v případě kopřivnické Tatry to byl způsob nejlepší. Je totiž zachován chod podniku a pokračuje výroba," upřesnil. „Průběh exekuce se provozu podniku nedotkl, neměl vliv na výrobu, ani na obchodní partnery nebo zaměstnance Tatry. Její dražba byla jen logickým, nutným a zároveň nejpřijatelnějším řešením nejen finančních těžkostí této společnosti," řekl David Koncz.

A jak vnímal David Koncz pokusy odvrátit dražbu navržením insolvence? „Myslím si, že se lze ztotožnit s názorem krajského soudu v Ostravě, který konstatoval, že návrh byl účelový a byl neúplný," dodal.

Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Kopřivnickou firmu od roku 2006 kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti Američanem Adamsem. V roce 2010 snížila svou více než sedmisetmilionovou ztrátu na 158 milionů korun.