Podél Dlouhé stoky sice není značená turistická trasa, ale vyšlapaná pěšinka je vedle kanálu z Kladské až ke Krásnu, tedy nějaké dvě desítky kilometrů. Součástí vodního díla byla původně i soustava deseti velkých báňských rybníků a vody kanálu napájely 52 mlýnů na rudu, vedlo přes ní 35 mostů, vodu přepouštělo 14 stavidel.
Dnešní Dlouhé stoce se původně říkalo Plavební kanál, německy Flößgraben. V roce 1530 plavební kanál vyměřil důlní měřič Rossmeisl z Horního Slavkova, za rok začaly stavební práce, které trvaly celých šest let a nový příkop byl dokončen v roce 1536. Šlo o středoevropský unikát, velké vodní dílo měřilo na délku přes 21 kilometrů.
Kanál sloužil jako zdroj vody pro pohon strojů důlních vodních čerpadel, drtících stoup, rudních mlýnů a také hutních měchů. Po vodě bylo možné i splavovat dříví potřebné při dolování rud.
Umělý vodní kanál ale nefungoval nepřetržitě. Například meziválečné, a hlavně poválečné období bylo pro dílo ničivé, části byly zasypány nebo zničeny. V roce 2003 se ale kanál stal kulturní památkou a od roku 2014 jde o národní kulturní památku zapsanou do seznamu pod názvem Dlouhá stoka s rybníky Kladským a Novým.