To je každodenní příběh chebských občanů. Chebská radnice chce tuto situaci částečně vyřešit, a nabízí proto od září autobusovou dopravu po městě Chebu pro všechny zdarma. Zatím se akce spustí na zkoušku na půl roku a následně se vyhodnotí, zda má takový systém smysl.

Městskou kasu to bude stát 1,6 milionu korun. „Aby lidé anebo školáci mohli tuto situaci využít, musejí si pořídit čipovou kartu v dopravní kanceláři na chebském autobusovém nádraží. Ta je bude stát sto korun, pak si ji nechají nabít na tři měsíce a hned s ní mohou začít jezdit,“ sdělil chebský starosta Zdeněk Hrkal. Povinné použití čipových karet je proto, aby město mělo absolutní přehled o tom, kolik cestujících tuto službu využije. „Čipovou kartu pro cestování po městě Chebu budou moci využít pouze lidé, kteří tu mají trvalé bydliště. Ostatní zaplatí běžné jízdné,“ řekl starosta.

Cestující, kteří do Chebu pouze dojíždějí, nebo tu trvale nebydlí, zaplatí normální běžnou sazbu, jako tomu bylo dosud. To samé platí i pro ty, kteří si čipovou kartu nepořídí. Těm, co už si čipovou kartu pořídili a dnes ji využívají, stačí na terminálu požádat o dobití pro cestování zdarma.

„Čipovou kartu si mohou lidé pořídit už během srpna, použít toto jízdné však bude možné od září letošního roku. Lidé si budou moci časové jízdné pořídit nejdéle na tři měsíce a následně poté na další tři měsíce. Po prvních třech měsících město využívanost spoje vyhodnotí a po následujících třech měsících také. Posléze se bude jednat o tom, zda se opravdu automobilová doprava ve městě snížila, či nikoliv a zda tuto službu lidé využili,“ vysvětlila tisková mluvčí města Chebu Simona Liptáková.

Celkem se tak bude moci zdarma jezdit půl roku. Pokud město vyhodnotí toto cestování jako negativní, vrátí se zase k modelu, kdy si budou pasažéři cestování platit.

„Společnost Autobusy Karlovy Vary zajistila na autobusovém terminále v Chebu personální posílení. Daný zaměstnanec zkontroluje u žadatele, zda má trvalý pobyt v Chebu, a to podle občanského průkazu, cestovního pasu, u dětí také podle rodného listu,“ konstatovala Simona Liptáková.

Město se i dnes stále setkává s tím, že v některých linkách cestují ve večerních hodinách pouze dva lidé, někde nejede nikdo, což je ekonomicky ztrátové. „V budoucnu chceme prověřit, všechny linky městské hromadné dopravy v Chebu a popřípadě upravit jejich trasy tak, aby se nestávalo, že v některém autobuse nepojede nikdo. Společnosti, která autobusy v Chebu provozuje, budeme muset zaplatit tak jako tak za určitý spoj, což je ekonomicky nevýhodné. Protože všichni cestující musí dostat jízdenky, máme absolutní přehled o tom, které linky jsou v Chebu nejvíce využívané a které minimálně,“ uzavřel starosta. Celkem Cheb za provoz autobusů ročně platí kolem 15 milionů korun.