Zajímavá výstava úzkorozchodných drah na Skalensku vznikla v Kateřině u Nového Drahova. Ta je ale jen začátkem na dlouhé cestě vzniku muzea, které zde chtějí založit LB Minerals a Iron Monument Club Plzeň.

Přestože se jíl, jež se na Skalensku těží, převáží většinou auty, deset procent transportu stále zajišťuje železnice. „Protože existence železniční přepravy v přepravě těžby spěje ke svému závěru, je naším cílem zachovat úzkorozchodné dráhy budoucím generacím,” informoval na vernisáži výstavy ředitel vývojové jednotky LB Minerals Miroslav Balej. „Výstava je tím prvním krokem k vytvoření skanzenu, který by nabídl nejen železniční, ale také těžební techniku. Vše, co zde dnes jezdí, je skutečně v provozu.”

Myšlenkou vytvořit v Novém Drahově například turistickou přepraví dráhu se zástupci Iron Monument Clubu, který sdružuje nadšence zajímající se o technické památky, zabývají už několik let. „Poprvé jsme s touto vizí začali koketovat už před pětadvaceti lety,” řekl zástupce clubu Rudolf Tyller. „Začali jsme jezdit po světě a viděli, jak takové muzeum vypadá jinde. Protože vytvořit skanzen u nás není vůbec nic jednoduchého, začali jsme alespoň stálou výstavou, která bude k vidění měsíc o víkendu.” Příští rok podle jeho slov organizátoři stanoví otevírací dobu podle zájmu návštěvníků.

Výstava nabízí patnáct panelů s obrazovými a textovými materiály. „Doplněna je také díly lokomotiv,” řekl Tyller. Vernisáž výstavy a předváděcí jízdy přilákaly do prostor areálu stovky návštěvníků. „Takový zájem jsme opravdu při plánování akce nečekali. Jsem z toho neskutečně překvapený a hlavně mile potěšený,” dodal Balej.

„Mě se tady moc líbila mašinka, která vozí náklad,” řekl pětiletý Jakoubek. „Nevěděl jsem, že existuje také něco jiného, než velké vlaky, které vozí lidi nebo náklad. Takto malé lokomotivy jsme nikdy neviděl.”